یکی از اقدامات عروسی و قبل از انتخاب باغ تالار در گرمدره و هر جای دیگر، خرید آینه شمعدان است که البته بعضی از افراد ترجیح می دهند در عوض آینه کنسول بگیرند. در هر صورت آینه در فرهنگ ایرانی همواره نمادی از خلوص و نور بوده است و به همین دلیل استفاده از آینه و شمعدان در آیین ازدواج جا افتاده و باقی مانده است.

عروس و داماد روبروی آینه می نشیننند و خود را در سطح صاف و زلال آن می بینند و آرزو می کنند زندگیشان همواره سرشار از این نور و برکت باشد و عشقشان هر روز گرم تر و درخشان تر، مثل شعله های شمع های فروزان در اطراف آینه.

بنابراین زوج ها معمولا برای خرید این وسیله نمادین و خوش یمن خیلی سلیقه به خرج می دهند. اما سوال خیلی از عروس و دامادها این است که آیا بهتر است آینه کنسول بخریم یا آینه شمعدان؟ در ادامه این نوشته قصد داریم درباره این وسیله های زیبا حرف بزنیم و آنها را با هم مقایسه کنیم.

آینه کنسول یا آینه شمعدان ؟

آینه شمعدان عروس

آینه و شمعدان در انواع و مدل های مختلفی به بازار عرضه می شوند که زوج می توانند بر اساس سلیقه و همچنین بودجه و دکوراسیون منزل خود یکی از آنها را انتخاب کنند. انواع مختلف آینه و شمعدان عبارتند از : آینه شمعدان چوبی، آینه شمعدان نقره ای، آینه شمعدان چینی، آینه شمعدان برنز و آینه شمعدان شیشه ای.

آینه شمعدان نقره ای معمولا گران ترین نوع است و اصالت و دوام خیلی خوبی دارد. قیمت این آینه شمعدان بر اساس وزن محاسبه می شود و بسیار زیبا و ارزشمند است. آینه و شمعدان برنز ارزان تر است و عمر و دوام خیلی طولانی دارد. به ندرت پیش آمده که کسی بگوید آینه و شمعدان برنز او دچار شکستگی یا خرابی شده باشد.

آینه شمعدان های شیشه ای و آینه شمعدان های چینی بسیار زیبا و ظریف و دلپذیر هستند، اما نگهداری از آنها بسیار سخت است. این آینه شمعدان ها ممکن است با هر ضربه یا جابجایی دچار شکستگی و ترک شوند. آینه شمعدان چوبی یک گزینه مدرن و در عین حال با دوام است که به خصوص می تواند با دکوراسیون چوبی منزل شما ست شود.

در مراسم بله برون و لیست خرید بله برون که تهیه می کنند، آینه و شمعدان یکی از لزومات و رسم هایی است که در آن لیست نوشته می شود حتی اگر به صورت واقعی ضرورت دیده نشود و خریده نشود، باز هم در آن لیست نوشته می شود.

آینه شمعدان عروس

آینه کنسول شیک

آینه کنسول همواره بخشی زیبا و مهم از دکوراسیون منازل بوده است. این وسیله در واقع هم جنبه تزئینی دارد و هم جنبه کاربردی. یعنی هم می شود از آن استفاده کرد و هم از زیبایی اش در دکوراسیون منزل بهره برد.

آینه کنسول های مختلفی برای قسمت های مختلف خانه طراحی شده اند و هر صاحب خانه ای بر اساس نقطه ای که می خواهد آن را قرار دهد می تواند از بین این انواع انتخاب کند. بنابراین تنوع زیادی برای انتخاب وجود دارد.

نکته مهم در انتخاب آینه و کنسول همین است، اینکه می خواهید از آن در کدام قسمت منزل استفاده کنید. آینه کنسول می تواند بسته به طراحی خانه در پذیرایی، اتاق غذاخوری، راهرو و یا اتاق نشیمن گذاشته شود. طراحان دکوراسیون هم می توانند در این مورد به شما مشاوره دهند.

اما برای قرار دادن این وسیله باید از اصول چیدمان پیروی کرد. آینه دقیقا بالای کنسول و در مرکز قرار می گیرد. همچنین می تواند روی کنسول باشد یا با وسایل نگهدارنده به دیوار متصل شود. کنسول نیز می تواند یا از نوع پایه ای باشد و روی زمین قرار بگیرد و یا به دیوار نصب شود. بسته به سلیقه می توانید یکی از این دو نوع را برگزینید. آینه کنسول نیز مدل های مختلفی مثل آینه کنسول چوبی یا برنز و مدرن و غیره دارد که با توجه به بودجه و نیاز خود می توانید یکی از این جنس ها را انتخاب کنید.

یکی از مزیت های آینه کنسول این است که مجبور نیستید همیشه این دو را در کنار هم و با هم نگه دارید. هر زمان هوس کنید چیدمان و دکوراسیون را تغییر دهید، می توانید آینه کنسول را از هم جدا کنید و هرکدام را به تنهایی استفاده کنید. مثلا می توانید آینه را بالای جاکفشی بزنید، یا کنسول را زیر قاب عکسی بگذارید.

آینه کنسول شیک

آینه و کنسول بخریم یا آینه و شمعدان؟

اما باز می گردیم به سوالی که در ابتدای این نوشته مطرح کردیم. بعد از آشنایی مختصر با هر یک از این دو وسیله حالا بهتر می توانیم درباره انتخاب از میان آنها حرف بزنیم.

مهم ترین نکته ای که شما برای انتخاب میان آینه شمعدان یا آینه کنسول باید در نطر بگیرید متراژ و ابعاد فضای خانه شماست. قبل از انتخاب و خرید از خود بپرسید که چه مقدار فضایی را می خواهید به آینه شمعدان یا آینه کنسول خود اختصاص دهید؟ فرقی نمی کند که بخواهید مثلا آینه شمعدان برنز بخرید یا آینه کنسول برنز . در هر صورت باید ابتدا به اندازه خانه و تناسب فضا فکر کنید. اما چه فضایی برای هر یک از این دو مناسب است؟

اگر خانه شما فضای نسبتا بزرگ و بازی دارد و با محدودیت جا مواجه نیستید می توانید آینه کنسول را انتخاب کنید. شما می توانید آن را در فضایی در محوطه پذیرایی، فضایی در راهروی خانه و یا حتی اتاق غذاخوری و نشیمن بگذارید و جلوه خاصی به محیط ببخشید. حتی می توانید روی آن لوازم تزئینی مثل مجسمه و دکوری های کوچک بچینید و زیباترش کنید. یک آینه کنسول مدرن می تواند گزینه بسیار خوبی برای یک خانه دلباز با دکوراسیون مدرن باشد.

اما اگر فضای خانه شما کوچک است و با کمبود جا مواجهید بهتر است گزینه آینه شمعدان را انتخاب کرده و از خرید کنسول صرف نظر کنید. فراموش نکنید که در خانه های کوچک باید تا جایی که امکان دارد فضا را بازتر و بزرگ تر جلوه داد و گزینه های غیر ضروری را حذف کرد.

شما می توانید آینه و شمعدان را روی میز قرار دهید و با این کار در واقع هم زیبایی به وجود آورید و هم فضای کمتری را اشغال کنید. خانه های کوچک معمولا با مبلمان و میز و صندلی دیگر جای اضافه تری ندارند و کنسول گزینه خوبی برای این خانه ها نیست.

در این نوشته سعی کردیم درباره آینه شمعدان و آینه و کنسول حرف بزنیم، ویژگی های هر یک را توضیح دهیم و در نهایت آنها را با در نظر گرفتن فضای خانه مقایسه کنیم. قیمت آینه کنسول و آینه و شمعدان بسته به نوع و جنس آنها متفاوت است.  بعد از انتخاب یکی از این دو می توانید با در نظر گرفتن بودجه و سلیقه خود برای انتخاب جنس و مدل تصمیم بگیرید.