یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها و مشکلاتی که امروزه مانع از رغبت جوانان به مراسم عروسی کوچک و کم هزینه شده است تجمل‌گرایی، آرمان‌گرایی و کمال‌گرایی مطلق است و این فاکتورها در مراسم عقد و عروسی نیز کاملاً به چشم می‌خورد. در سال‌های اخیر هزینه‌های برگزاری مراسم عروسی به شکل قابل توجهی افزایش پیدا کرده است به گونه‌ایی که بسیاری از زوج‌های جوان توان و قدرت برگزاری آن را ندارند.

هرچند که تمامی جوانان آرزو دارند که مهم‌ترین روز زندگی خود را به بهترین شکل ممکن سپری کرده و خاطرات ماندگاری در اذهان ثبت کنند اما افرادی که تمایل هزینه بالایی نداشته باشند نیز می‌توانند با برگزاری مراسم‌ های عروسی کوچک و کم هزینه لحظات زیبایی را خلق کنند و در نهایت زندگی پر آرامشی را شروع کنند. در ادامه مطلب به بررسی مهم‌ترین نکات و فاکتورها در برنامه‌ریزی برای عروسی کوچک و کم‌هزینه پرداخته خواهد شد.

راهکار های برگزاری مراسم عروسی کوچک و کم هزینه

اهمیت برنامه‌ریزی در عروسی

در حقیقت عروسی می‌تواند نقطه عطف زندگی هر انسانی باشد چرا که جوانان بعد از مراسم عقد یک زندگی جدید و کاملاً متفاوت را شروع کرده و دیگر نمی‌توانند هیچ‌گونه انتظاری از سایرین داشته باشند و به دیگران وابسته باشند و باید در تلاش باشند که کشتی زندگی خود را به ساحل ببرند از همین جهت داشتن برنامه‌ریزی از روز اول اهمیت بالایی دارد. مسائل مالی همیشه به عنوان یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌ها و چالش عقد تا عروسی شناخته می‌شود و بسیاری از مشکلاتی که در زندگی مشترک افراد پیش می‌آید ناشی از این مسائل است.

داشتن برنامه‌ریزی در مراسم عروسی اگرچه می‌تواند به منظم و دقیق برگزار شدن آن کمک کند اما مهم‌ترین مزیت آن مدیریت هزینه‌ها خواهد بود. در صورتی که یک برنامه مناسب برای اجرای مراسم وجود نداشته باشد هیچ مدیریتی نیز بر روی خرج و مخارج و هزینه‌ها رخ نداده و در نهایت ممکن است باعث تحت فشار قرار گرفتن زوج‌های جوان از ابتدای زندگی شود.

راهکار های برگزاری مراسم عروسی کوچک و کم هزینه

مهم‌ترین نکات برای برگزاری عروسی کوچک و کم هزینه

همان‌طور که گفته شد داشتن پشتوانه مالی در اوایل ازدواج اهمیت بسیار زیادی دارد و زوج‌های جوان باید تلاش کنند که به‌گونه‌ای در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنند که با مشکل و چالش‌های جدی و ناخوشایند مواجه نشوند. ازجمله مهم‌ترین نکاتی که برای برپایی یک عروسی کوچک و کم هزینه باید مورد توجه قرار بگیرند می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

کم کردن تعداد مهمانان

می‌توان گفت اولین و مهم‌ترین فاکتوری که می‌تواند در کاهش هزینه‌های مراسم عروسی و برگزاری عروسی کوچک و کم هزینه نقش پررنگی داشته باشد تعداد مهمانان است چرا که در نهایت تعداد مهمانان مشخص می‌کند که زوج‌های جوان چه تالار یا باغ تالاری را اجاره کنند، چند نوع منوی غذایی داشته باشند و یا چه میزان هدیه بدهند. اگرچه حضور اقوام و دوستان می‌تواند در بهترین شب زندگی زوج‌های جوان حس و حال زیبا و هیجان‌انگیزی داشته باشد اما چنانچه تعداد مهمانان زیادی باشد هزینه‌های بسیار زیادی برای زوج‌های جوان خواهد داشت.

کسانی که تمایل دارند مراسم عروسی برگزار کنند و از عهده هزینه‌های زیاد آن بر‌نمی‌آیند بهتر است که تعداد مهمانان خود را به کمتر از 100 نفر کاهش دهند تا هم کنترل راحت‌تری بر روی بخش‌های مختلف عروسی داشته باشند و هم از هزینه‌های خود کم نمایند.

حذف برنامه‌های غیرضروری

امروزه رسم و رسومات مختلفی در مراسم‌های عروسی پیاده و اجرا می‌شوند که می‌شود به راحتی آنها را حذف کرده به‌گونه‌ای که کوچک‌ترین لطمه‌ای نیز به میزان جذابیت و هیجان مراسم وارد نشود. برای برگزاری یک عروسی کوچک و کم‌هزینه نیازی نیست حتماً از منوی غذایی سلف سرویس استفاده کرده و یا میز فینگرفود برای مهمانان در نظر گرفت. هر کدام از این موارد می‌توانند هزینه‌های زیادی داشته باشند.

اگرچه گیفت مهمان می‌تواند جذابیت بالایی داشته باشد و تا سال‌های متمادی خاطرات زیبایی برای افراد رقم بزند اما نیازی نیست از هدایای گران‌قیمت استفاده کرد. به صورت کلی بهتر است که هرگونه مراسم غیرضروری و جانبی از مراسم عروسی حذف شود تا هزینه‌ها کمتر گردد.

برگزاری مراسم در باغ، ویلا و منزل شخصی

زمانی که تعداد مهمانان کم باشد کنترل و مدیریت برنامه‌ها نیز راحت‌تر می‌شود و این باعث می‌شود که افراد نیازی به رزرو تالار، باغ تالار و … نداشته باشند. می‌توان مراسم عروسی را در منزل شخصی، ویلا یا باغ برگزار کرد و چنانچه افراد شرایط این کار را ندارند می‌توانند از باغ آشنایان استفاده کنند.

در حقیقت این کار فقط نیازمند کسب اجازه از صاحب باغ است و دیگر لزومی ندارد که برای برگزاری یک عروسی کوچک و کم‌هزینه اقدام به رزرو و اجاره باغ تالار یا تالار کرد. در اصل هیچ اشکالی ندارد که یک عروسی در مکانی خارج از عرف برگزار شود و همان‌طور که گفته شد مهم این است که افراد به عقاید و باورهای خود پایبند باشند و هزینه‌های خود را از ابتدای زندگی مدیریت کنند.

در همین راستا مقاله ای با عنوان چگونه سبک یا استایل عروسی خود را پیدا کنید؟ در بلاگ داریم که می توانید مطالعه کنید.

اولویت‌بندی برنامه‌ها

هرچند که جلب رضایت مهمانان می‌تواند اهمیت بالایی در مراسم عروسی داشته باشد اما در حقیقت مراسم عروسی مخصوص یک زوج است که زندگی جدید خود را شروع کرده‌اند بنابراین بهتر است که به مواردی که خودشان روی آن تمرکز دارند پایبند باشند. چنانچه زوج جوان به مسائلی مانند رقص دو نفره اهمیت نمی‌دهند نیازی به استخدام DJ نخواهد بود.

همچنین بر اساس تجربه مشخص شده که بسیاری از مهمانان در مراسم عروسی از کیک عروسی نمی‌خورند پس بهتر است که یک کیک کوچک و متفاوت سفارش داده شود تا هم در هزینه‌ها صرفه‌جویی شده و هم مواد خوراکی اسراف نشود. افرادی که اهل تشریفات نیستند می‌توانند بسیاری از این تشریفات را حذف کنند. به‌عنوان‌مثال کسی که به لباس عروس اهمیت زیادی نمی‌دهد می‌تواند از لباس‌های مورد علاقه خود استفاده کند.

مهم‌ترین نکات برای برگزاری عروسی کوچک و کم‌هزینه

استفاده از ماشین شخصی به عنوان ماشین عروس

هرچند که ماشین‌های برندهای معتبری همچون بنز، تویوتا، بی ام و و … از زیبایی خیره‌کننده‌ای برخوردارند و می‌توانند به عنوان ماشین عروسی شکوه و جذابیت زیادی به مراسم عروسی بدهند اما چنانچه فرد صاحب چنین خودروهایی نبود نیازی نیست هزینه‌های زیادی برای اجاره آنها بدهد و می‌تواند ماشین شخصی خود را گل‌آرایی کند. همچنین می‌توان از ماشین دوستان، آشنایان و اقوام به عنوان ماشین عروس استفاده کرد و حتی کار دیزاین و گل‌آرایی ماشین را شخصاً انجام داد تا در هزینه‌ها صرفه‌جویی شود.

کمک گرفتن از دیگران

منظور از برگزاری عروسی کوچک و کم‌هزینه این نیست که فرد به تنهایی تمامی امور را انجام بدهد. به صورت کلی عروسی در هر شرایطی برنامه‌ها و کارهای زیادی دارد و فرد به تنهایی قادر نخواهد بود تمام آنها را انجام بدهد به همین دلیل بهتر است که حتماً از دوستان، آشنایان، فامیل و … کمک گرفت.

در حقیقت تقسیم کارها می‌تواند نقش زیادی در کاهش هزینه‌های مختلف عروسی داشته باشد و علاوه بر آن باعث آرامش و کاهش استرس و فشار زوج‌های جوان می‌شود.

در کنار تمامی موارد گفته شده می‌توان نکات دیگری را برای برگزاری یک عروسی کم‌هزینه در نظر گرفت که مهم‌ترین آنها شامل موارد زیر هستند:

  • استفاده از کارت دعوت ارزان قیمت و ساده
  • اجاره کردن لباس عروس و لوازم تشریفاتی
  • عدم استفاده از محصولات برند مانند کت و شلوار
  • برگزاری مراسم در روزهای غیر معمول و با ترافیک پایین
  • درخواست کمک از دوستان برای اجرای موسیقی زنده، آرایش و میکاپ، فیلم‌برداری و عکاسی و …

جمع‌بندی نهایی

مراسم عروسی از مهم‌ترین لحظات زندگی هر فردی به شمار می‌رود اما امروزه تشریفات و تجملات متعددی در مراسم‌های مختلف به چشم می‌خورد که باعث بالا رفتن هزینه‌ها خواهد شد. کسانی که قصد دارند یک عروسی کوچک و کم‌هزینه را برگزار نمایند می‌توانند با کم کردن تعداد مهمانان، حذف برنامه‌های غیرضروری، کمک گرفتن از دیگران، اولویت‌بندی برنامه‌ها و پایبند بودن به عقاید خود بسیاری از هزینه‌های غیرضروری را حذف کنند.

گروه باغ تالار میرزایی در گمدره با دارا بودن فضای بز زیبا و داشتن درختان کهنسال، به ویژه بید مجنون، و برکه آب زیبا در وسط محوطه چمن یکی از خاص‌ترین فضاها را برای شما فراهم کرده است.

هدف مجموعه باغ تالار میرزایی ارائه کیفیت بالا برای اجرای بی نقص مراسم شما می باشد . جهت رسیدن به این هدف ، تمامی خدمات ما به صورت اختصاصی و منحصر به فرد برای شما انجام می پذیرد . تیم دیزاین و دکوراسیون ، تمام فضاها را هماهنگ با سبک و تم درخواستی شما طراحی و چیدمان میکند.

بهترین و با کیفیت ترین مواد اولیه در اختیار سرآشپز اختصاصی و تیم تشریفات باغ تالار قرار میگیرد تا با سلایق و ذائقه مورد پسندتان از میهمانان شما به بهترین نحو ممکن پذیرایی نمایند. مجموعه باغ تالار میرزایی با استفاده از متخصصین و آموزش های مکرر پرسنل خود در تلاش است تا تمامی جزئیات یک مراسم  به بهترین صورت انجام پذیرد.

این باغ تالار دارای دو سالن مجزا با طراحی و دکوراسیون متفاوت بوده که می‌توانند میزبان انواع مراسمات مختلف از جمله عروسی، تولد، عقد و … باشند.