احتمالا اکثریت آدم ها فکر می کنند جهیزیه دادن وظیفه عروس و خانواده عروس است. البته که در ایران رسم به همین گونه است، اما بد نیست بدانید که داماد و خانواده داماد نیز در تهیه بخش هایی از جهیزیه سهم دارند.

به خصوص در شرایط اقتصادی امروزی و بحران مالی که بیشتر مردم درگیر آن هستند، توافق دو خانواده بر تهیه اقلامی از جهیزیه می تواند کمک کننده باشد. با تهیه حتی چند قلم از جهاز توسط داماد، بخشی از هزینه کمرشکن جهیزیه می تواند از روی دوش خانواده عروس برداشته شود.

در هر شهر و دیار، این رسومات و جزئیات و شکل اجرای آنها متفاوت است. اما چیزهایی هم هستند که در این رسم جا افتاده اند و اکثرا آنها را پذیرفته اند و اجرا می کنند. در ادامه این نوشته قصد داریم درباره جهیزیه داماد صحبت کنیم. اینکه این جهیزیه چه بخش هایی را در بر می گیرد و چه نکاتی را باید برای تهیه آن در نظر گرفت. اگر شما هم در آستانه تهیه جهیزیه هستید و هنوز به توافق نرسیده اید، تا پایان این نوشته با ما همراه باشید.

برای آشنایی با بهترین باغ تالار گرمدره می توانید از این لینک اقدام کنید.

لیست جهیزیه داماد شامل چه چیزهایی می شود؟

همانطور که اشاره کردیم این مورد می تواند در هر جایی بر اساس رسومات آن مکان متفاوت باشد، یا اینکه بر اساس توافقات دو خانواده تغییر کند. اما معمولا این اقلام جهیزیه بر عهده داماد گذاشته می شود:

  • لوازم صوتی و تصویری
  • فرش و موکت
  • سرویس خواب
  • لوستر
  • تلفن و مودم
  • سیستم کامپیوتر

در ادامه این اقلام را مرور و بررسی می کنیم.

لیست جهیزیه داماد شامل چه چیزهایی می شود؟

  • لوازم صوتی و تصویری

معمولا رسم است که تهیه لوازم صوتی و تصویری را بر عهده داماد می گذارند. این لوازم می توانند طیف گسترده ای را در بر بگیرند. اما شما می توانید بر اساس نیاز و بودجه خود از بین آنها انتخاب کنید. ضرورتی ندارد که حتما تمامی اقلام موجود در یک طیف را خریداری نمایید.

از جمله لوازم صوتی و تصویری می توان به تلویزیون، پایه نگهدارنده تلویزیون، سیستم صوتی یا باندهای تلویزیون، سینمای خانگی، گیرنده دیجیتال، اسپیکر دیجیتال، رادیوی آشپزخانه، دستگاه دی وی دی و غیره اشاره کرد.

گستردگی اقلام نه تنها در لوازم صوتی و تصویری بلکه در همه لوازم وجود دارد. مثل آینه کنسول یا آینه شمعدان و مبلمان و غیره.

  • فرش و موکت

تهیه نوع فرش و تعداد فرش و موکت، بستگی به عوامل مختلفی مثل متراژ خانه، و سلیقه و بودجه و دکوراسیون شما دارد. اما تهیه یک فرش برای سالن پذیرایی و یک فرش یا موکت برای اتاق خواب قابل حذف نیست. بر اساس نیاز و بودجه خود می توانید تعداد فرش یا قالیچه و موکت را بیشتر کنید. این یکی از مواردی است که حتما سلیقه عروس هم باید در آن دخیل باشد. چون لازم است که فرش با بقیه دکوراسیونی که تهیه شان بر عهده عروس بوده هماهنگی داشته باشد.

از فرش هایی که وجودشان برای اکثر منازل نیاز است می توان به یک تخته فرش برای اتاق پذیرایی، یک تخته فرش کوچک تر یا یک موکت برای اتاق خواب، یک قالیچه برای راهروی ورودی، و پادری ها اشاره کرد. یادتان نرود که پیش از اقدام به خرید فرش برای جهیزیه داماد حتما اندازه های کف خانه و سایز مورد نظر را داشته باشید.

  • سرویس خواب

بعد از فرش و لوازم صوتی و تصویری، که تهیه آنها صد در صد بر دوش داماد قرار داده می شود، اقلام دیگری هستند که معمولا با توافق بین دو خانواده جزو مسئولیت داماد به شمار می روند. یکی از این اقلام، سرویس خواب یا سرویس چوب کامل داماد است.

معمولا تهیه این سرویس بر عهده داماد است اما خرید آنها باید در هماهنگی با سایر دکوراسیون منزل و بعد از مشورت و توافق با عروس صورت بگیرد. از این سرویس می توان به تختخواب دو نفره، میزتوالت و صندلی و آینه، آینه قدی، آینه شمعدان عروس، دراور، دو تا پاتختی، و کمد اشاره کرد. که بر اساس نیاز و بودجه می توان ضروری ترین ها را برای منزل تهیه کرد.

  • لوستر و چراغ

از دیگر اقلامی که می توان آن را در لیست جهیزیه داماد گذاشت، لوستر و لوازم روشنایی است. لوستر اتاق پذیرایی، لوستر اتاق نشیمن، چراغ آشپزخانه، آباژورهای اتاق خواب، و سایر چراغ ها و لوازم روشنایی منزل جزو این دسته اند.

شما می توانید با هم مشورت کرده و با توجه به دکوراسیون منزل و همچنین بودجه خود، از میان لوسترها و چراغ های لاکچری و شیک گرفته تا لوسترهای معمولی تر انتخاب کنید. بدیهی است که توافق آراء عروس و داماد در این مورد نیز لازم و راهگشا است.

  • تلفن و مودم

تهیه تلفن و مودم نیز معمولا جزوی از مسئولیت داماد است. داماد باید بر اساس سلیقه عروس خانم و با توجه به دکوراسیون منزل دستگاه تلفن را تهیه نماید. مثلا اگر دکوراسیون منزل شما به سبک سنتی و کلاسیک است طبعا باید تلفن را در همین سبک انتخاب کنید و اگر مدرن است می توانید از تلفن های بی سیم مدرن انتخاب کنید.

  • سیستم کامپیوتر

آخرین قلمی که می توان بر عهده داماد و خانواده داماد گذاشت، تهیه سیستم کامپیوتری است. لپ تاپ یا کامپیوتر چیزی است که این روزها تقریبا همه به آن نیاز دارند. معمولا لپ تاپ می تواند نیازهای معمولی هر فردی را راه بیندازد. اما اگر جزو افرادی هستید که در خانه کار می کنید و نیاز به سیستم حرفه ای دارید، خرید سیستم کامپیوتر می تواند برای شما گزینه بهتری باشد.

با گفتن تمام این موارد، افرادی هستند که نمی توانند تمام لوازم جهیزیه را به طور کامل تهیه کنند، برای شما مطلبی با عنوان وسایل غیر ضروری جهیزیه عروس تهیه کرده ایم که می توانید آن را مطالعه کنید.

نکات مهم برای خرید جهیزیه داماد 

در این نوشته به اقلامی که معمولا داماد آنها را تهیه می کند اشاره کردیم. اما برای تهیه این اقلام چه نکاتی را باید در نظر گرفت؟ در این قسمت به مهم ترین نکاتی که برای این امر باید به آنها توجه کنید اشاره می کنیم:

  1. حتما برای خرید این اقلام با هم مشورت کنید. فراموش نکنید که بخش بزرگی از جهیزیه را عروس خانم تهیه کرده و نظر و سلیقه او برای تهیه بخش های دیگر ضروری است.
  2. پیش از هر کاری یک لیست کامل از لوازمی که احتیاج دارید تهیه کنید. می توانید ابتدا تمامی گزینه های موجود را بنویسید و بعد بر اساس نیاز و بودجه و همفکری، از میان آنها انتخاب کنید و غیر ضروری ها را خط بزنید.
  3. قبل از خرید حتما خوب تحقیق و سرچ کنید و نمونه ها را ببینید تا زمانی که برای خرید می روید وقت کمتری از شما گرفته شود.
  4. برای خرید از شرکت های معتبر و قابل اعتماد اقدام کنید. شرکت هایی که خدمات پس از فروش دارند ارجح است.
  5. هر روز قیمت های اقلامی مثل تلویزیون و کامپیوتر و غیره را در سایت ها بررسی کنید و با بودجه خود بسنجید.
  6. مراقب باشید که زمان مناسبی برای خرید اقدام کنید. شاید اگر مدام این کار را پشت گوش بیندازید، قیمت ها ناگهان بالا بروند و توان خرید را از شما بگیرند.

در این نوشته سعی کردیم درباره اقلامی که در جهیزیه داماد قرار دارند و تهیه آنها بر عهده داماد و خانواده داماد است، حرف بزنیم. بدیهی است که تعیین این اقلام می تواند بر اساس توافقات شما تغییر کند. نکته بزرگی که باید در نظر بگیرید این است که به بودجه و نیاز خود توجه کنید و اسیر چشم و هم چشمی ها نشوید تا شروع زندگی مشترک برای هیچکدام از طرفین سخت و همراه با نگرانی نباشد. امیدواریم که خواندن این مطلب به شما کمک کرده باشد.