برگزاری مراسم عروسی در هر کدام از مناطق و در هر فرهنگ و قومیتی می‌تواند تفاوت‌ها، جذابیت‌ها و زیبایی‌های خاص خود را داشته باشد. یکی از رسم‌های زیبایی که امروزه در بسیاری از مراسم‌های عروسی وجود دارد حضور تعداد زیادی از دوستان، فامیل و آشنایان به‌عنوان ساقدوش در کنار عروس و داماد است. در حقیقت یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های عروس و داماد انتخاب ساقدوش است. افرادی هم که به‌عنوان ساقدوش عروس انتخاب می‌شوند باید به کارها و وظایف خود آگاهی داشته باشند تا بتوانند به هیجان و جذابیت مراسم اضافه کنند. در ادامه این مطلب به بررسی مهم‌ترین مطالبی که ساقدوش‌ها باید بدانند پرداخته خواهد شد.

ساقدوش عروس

ضرورت وجود ساقدوش در مراسم عروسی

مراسم عروسی از جمله مهم‌ترین اتفاقات در تاریخ زندگی هر فردی به شمار می‌رود به همین دلیل در زمان برگزاری این مراسم بسیاری از افراد دچار استرس و اضطراب زیادی می‌شوند. همچنین عروس و داماد به تنهایی قادر به انجام تمامی امور مراسم نخواهند بود و لازم است که افرادی در کنار آنها حضور داشته باشند که تمامی امور به خوبی مدیریت شود. ساقدوش داماد و ساقدوش عروس می‌توانند قبل از شروع مراسم در کنار عروس و داماد باشند و تا اتمام مراسم کارها را مدیریت کنند. در حقیقت اصلی‌ترین دلیل حضور ساقدوش‌ها کاهش استرس و اضطراب عروس و داماد و انجام اموری است که آنها قادر به انجامشان نخواهند بود.

امروزه مراسم‌های عروسی در محیط‌های مختلفی مانند رستوران، تالار و باغ تالارها برگزار می‌شوند و هر کدام می‌توانند چالش‌های متعددی داشته باشند و حضور ساقدوش‌ها در مراسم می‌تواند قوت قلب و دلگرمی خوبی برای عروس و داماد باشد.

نحوه انتخاب ساقدوش

همان‌طور که گفته شد امروزه زوج‌های جوان برای هیجان‌انگیزتر کردن مراسم خود از رسم و رسومات مختلفی استفاده می‌کنند که انتخاب ساقدوش یکی از آنها است. در حقیقت انتخاب ساقدوش کار ساده‌ای بوده و عروس و داماد می‌توانند از میان دوستان نزدیک، فامیل و آشناها ساقدوش‌های خود را انتخاب کنند. داشتن ساقدوش از دیرباز به‌عنوان یکی از تشریفات مهم عروسی‌ها شناخته می‌شد و امروزه نیز رنگ و بوی جدی‌تری به خود گرفته است. برای انتخاب ساقدوش می‌توان به نکات مختلفی توجه داشت اما در نهایت میزان ارتباط افراد و سلیقه آنها تعیین‌کننده خواهد بود.

  •       یکی از مهم‌ترین نکات در انتخاب ساقدوش‌ها این است که حتماً باید مجرد بوده و از نظر تناسب اندام و قد به عروس و داماد شبیه باشند.
  •       نکته دیگری که در انتخاب ساقدوش مهم است داشتن لباس‌های یک رنگ و یک شکل است تا بتواند جلوه خاص و ویژه‌ای به مراسم بدهد. همچنین ساقدوش عروس با داشتن آرایشی شبیه به آرایش عروس باعث جذابیت بیشتر مراسم خواهند شد.
  •       توجه به دیزاین و گل آرایی سفره عقد، دسته‌گل عروس و …
  •       برای انتخاب بهتر ساقدوش‌ها می‌توان به مدل‌های روز و فرهنگ‌های مختلف توجه داشت.

در مقاله دیگری از سایت میرزایی گاردن با عنوان نکاتی در مورد مراقبت‌های زیبایی قبل از عروسی می‌توان اطلاعات مفیدی در مورد مراقبت های زیبایی قبل از عروسی به دست آورد و مطالعه آن خالی از لطف نخواهد بود.

ساقدوش عروس

مهم‌ترین وظایف ساقدوش‌ عروس

برگزاری مراسم عروسی اگرچه می‌تواند جذابیت و هیجان بسیار زیادی داشته باشد اما دغدغه‌ها و چالش‌های متعددی نیز به همراه خواهد داشت به همین دلیل بهتر است که برخی از کارها تقسیم شود. ساقدوش‌های عروس و داماد نیز می‌توانند با انجام وظایف خود به برگزاری راحت‌تر مراسم کمک کنند. از جمله مهم‌ترین وظایف ساقدوش عروس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •       اولین و مهم‌ترین نکته‌ای که ساقدوش‌ها باید به آن توجه داشته باشند انجام اموری است که عروس و داماد به آنها محول کرده‌اند و یا کارهایی که ممکن است عروس و داماد فراموش کرده باشند را انجام بدهند.
  •       ساقدوش‌ها باید بتوانند با خوش‌رویی و لبخند به مهمانان حس آرامش و شادی انتقال بدهند و استرس عروس و داماد را کاهش بدهند.
  •       ساقدوش‌ها در حقیقت باید آینه شخصی عروس باشند چرا که عروس در طول مراسم همواره با افراد زیادی ملاقات می‌کند و فرصت نخواهد کرد که به وضعیت آرایش و لباس خود رسیدگی کند. ساقدوش‌ها باید به صورت مرتب آرایش و لباس عروس را بررسی کرده و در صورت مشکل و نقص آن را برطرف کنند.
  •       ساقدوش باید خوش قول و وقت‌شناس باشد و در زمان مشخص در آرایشگاه و مزون عروس حضور داشته باشد.
  •       از دیگر وظایف ساقدوش عروس جمع‌آوری هدایایی است که مهمانان برای عروس می‌آورند.
  •       انجام رقص‌های گروهی و گرم کردن مراسم عروسی از دیگر کارهایی است که ساقدوش‌ها باید انجام بدهند.
  •       خوشامدگویی به مهمانان و کاهش دغدغه‌های عروس و داماد نیز از دیگر وظایف ساقدوش عروس و داماد است چرا که عروس و داماد قادر نخواهند بود از تمامی مهمانان پذیرایی کرده و به آنها خوشامد بگویند.

نحوه تعیین تعداد ساقدوش‌ها

در هر کدام از مناطق و فرهنگ‌های مختلف از تعداد ساقدوش‌های مختلفی استفاده می‌شود. در گذشته تعداد مدعوین تعیین‌کننده تعداد ساقدوش عروس و داماد بودند. در حقیقت به ازای هر 40 نفر مهمان در مراسم عروسی یک زوج ساقدوش در کنار عروس و داماد قرار می‌گرفتند و چنانچه تعداد مهمانان زیاد می‌شد بالا رفتن تعداد ساقدوش‌ها نیز می‌توانست مشکلاتی ایجاد کند. امروزه و با تشریفاتی شدن مراسم‌های عروسی و گسترده‌تر شدن آنها تعداد ساقدوش‌ها نیز کمتر شده است و معمولاً در مراسم‌های عروسی از 3 یا 4 زوج ساقدوش استفاده می‌شود. در مقاله دیگری تحت عنوان همه چیز درباره محضر عقد و ازدواج می‌توان اطلاعات جامعی در مورد محضر عقد و ازدواج و شرایط عقد در محضر به دست آورد.

لباس‌ و پوشش ساقدوش‌ها

در حقیقت نوع پوشش و آرایش ساقدوش‌ها آنها را از سایر مهمانان در مراسم عروسی متمایز می‌کند به همین دلیل لازم است که در انتخاب لباس دقت و توجه زیادی داشته باشند. انتخاب لباس درخور و شکیل برای ساقدوش‌ها اهمیت بالایی دارد و به همین دلیل باید از مدت‌ها قبل برای انتخاب بهترین لباس‌ها برنامه‌ریزی کرد. خوشبختانه امروزه به‌راحتی می‌توان به ژورنال‌ها و سایت‌های معتبر دسترسی داشت و افراد برای انتخاب لباس‌های مناسب برای ساقدوش‌ها دچار مشکل و چالش خاصی نخواهند شد.

برای انتخاب لباس ساقدوش عروس می‌توان به نوع تم عروسی، لباس عروس، دیزاین و گل آرایی تالار یا باغ تالار، نوع آرایش عروس و … توجه داشت تا بهترین و مناسب‌ترین انتخاب را داشت. انتخاب پوشش و لباس ساقدوش می‌تواند تحت تأثیر عوامل متعددی باشد. به‌عنوان مثال در زمان برگزاری مراسم عروسی در باغ تالار در گرمدره با توجه به فصل سال، گل و گیاهان، آب و هوا و … از لباس‌های مختلفی استفاده کرد.

جمع‌بندی نهایی

مراسم عروسی به‌عنوان مهم‌ترین اتفاق تاریخ زندگی افراد شناخته می‌شود و عروس و داماد از مدت‌ها قبل برای این مراسم برنامه‌ریزی می‌کنند. حضور ساقدوش عروس در مراسم عروسی می‌تواند مزایای زیادی از جمله کاهش استرس عروس و داماد را داشته باشد و ساقدوش‌ها می‌توانند با توجه به درخواست عروس و داماد وظایف متعددی داشته باشند و باید تلاش کنند که مراسم را مدیریت کرده و به مهمانان احساس لذت و هیجان انتقال بدهند و در نهایت به آرامش عروس و داماد کمک کنند.