یکی از بخش‌های مراسم عروسی که ماندگاری زیادی در ذهن و خاطره میهمانان دارد، شام و پذیرایی عروسی است. این بخش هزینه نسبتا بیشتری هم در مقایسه با بخش‌های دیگر دارد و عروس و دامادها به آن اهمیت زیادی می‌دهند. شام و پذیرایی عروسی در واقع یکی از فاکتورهایی است که باعث می‌شود میهمانان لذت بیشتری از جشن ببرند و بعدها از آن یاد کنند. یکی از اولین کارهایی که زوج بعد از انتخاب تالار یا باغ تالار در گرمدره باید انجام دهند انتخاب شام و پذیرایی و کترینگ عروسی است.

جواب به این سوال که شام عروسی چی خوبه؟ به عوامل مختلفی بستگی دارد. در مجلس عروسی شما میهمانان با هر سن و سلیقه و ذائقه‌ای وجود دارند. شما باید سعی کنید غذایی انتخاب کنید که با ذائقه اکثریت آدم‌ها جور دربیاید و همه بتوانند از آن لذت ببرند. روش‌های مختلفی برای سرو غذای عروسی و منوی متنوعی از انواع غذاهای مجلسی وجود دارد. در این نوشته قصد داریم بیشتر درباره شام و پذیرایی عروسی و جنبه‌های مختلف آن صحبت کنیم.

شام و پذیرایی عروسی

شیوه سرو غذا برای شام عروسی

غذای عروسی اغلب به دو نحوه مختلف سرو می‌شود، شام سلف سرویس و شام دیس پرس. شما می‌توانید از منوی تالاری که در تهران رزرو کرده‌اید یا باغ تالار گرمدره یا کرج اقدام به انتخاب غذا و شیوه سرو آن کنید. برای انتخاب یکی از این دو مدل باید عوامل مختلفی را در نظر بگیرید. هر کدام از این شیوه‌ها مزایا و معایب خود را دارند. در ادامه سعی می‌کنیم توضیحی درباره هرکدام از این نحوه‌ها بدهیم.

سرو غذا به صورت سلف سرویس

غذای عروسی به صورت سلف سرویس برای میهمانان خیلی جذاب و هیجان‌انگیز است. ناگهان میز بزرگی با انواع غذا روبروی خود می‌بینند که می‌توانند از هرچه دلشان خواست تست کنند. البته هزینه این مدل سرو غذا بیشتر از دیس پرس است.

سلف سرویس دارای منوهای متنوعی است. منوی پایه، سه یا چهار مدل غذا، دو نوع کباب، چند مدل پلو و خورشت، چند مدل سالاد و نوشیدنی. انتخاب فینگرفودهای مراسم عروسی معمولا مربوط به منوی پایه می‌شود. اما برای انتخاب منوی سلف سرویس باید موارد متعددی را مد نظر قرار دهید.

اولین مورد، فرهنگ میهمانان است. بعضی از افراد بشقاب را بیش از ظرفیت خود، پر از انواع غذا می‌کنند. غذاهایی که درصد بالایی از آنها در بشقاب به صورت دست‌خورده می‌مانند و دور ریخته و حیف می‌شوند. از طرفی به خاطر زیاده‌خواهی این افراد، ممکن است غذا کم بیاید و عده دیگری بدون غذا بمانند. بنابراین اگر حس می‌کنید میهمانان فرهنگ غذای سلف سرویس ندارند بهتر است آن را فراموش کنید.

به خاطر تنوع بالای غذا در سلف سرویس و همینطور مسئله فرهنگی که ذکر کردیم، بزرگ‌ترین عیب این مدل، اسراف غذاست. معمولا غذاهای مانده دور ریخته می‌شوند. البته یک راهکار خیلی خوب این است که غذاهای دست‌نخورده و پاک را بسته‌بندی کنید و به فقرا بدهید.

سرو غذا به صورت دیس پرس

نوع دیگر سرو غذا برای شام و غذای عروسی مدل دیس پرس است. در این مدل معمولا با دو نوع غذا و یک نوع پیش‌غذا از میهمانان پذیرایی می‌شود. ترولی‌هایی حاوی غذا و سالاد و نوشیدنی بین میزهای میهمانان می‌چرخند و کادر مهماندار غذاها را بین میهمانان تقسیم می‌کنند. گاهی هم میهمانان در سالن غذا خوری حضور می‌یابند و غذای خود را از مهماندارن تحویل می‌گیرند. البته روش ترولی آبرومندانه‌تر و شیک‌تر به نظر می‌رسد.

در روش دیس پرس غذا حیف و میل نشده و دور ریخته نمی‌شود. اما از معایب این روش می‌توان به محدودیت انواع غذا اشاره کرد که اغلب شامل دو نوع می‌شود. اما اگر تعداد میهمانان شما زیاد است بهترین روش برای سرو شام همین سرو دیس پرس است.

بهترین غذاها برای شام و پذیرایی عروسی 

همانطور که کیک عقد و عروسی انواع و مدل‌های مختلف دارد شام و پذیرایی عروسی هم شامل انواع مختلفی می‌شود که معمولا در مراسم عروسی سرو می‌شوند. همانطور که گفتیم میهمانان شما دارای سن و ذائقه متفاوتی هستند اما غذاهایی وجود دارند که بین اغلب افراد محبوب‌اند. شما می‌توانید با توجه به بودجه و سلیقه خود از بین منوها انتخاب کنید. در اینجا به تعدادی از رایج‌ترین و همه‌پسندترین اقلام شام عروسی اشاره می‌کنیم.

انواع پلو: زرشک پلو، باقالی پلو، پلو زعفرانی، ته‌چین مرغ…
انواع کباب‌: کباب برگ، کباب کوبیده، جوجه‌کباب، بختیاری، قفقازی…
انواع خورشت: خورشت فسنجان، خورشت قورمه‌سبزی، خورشت قیمه…
انواع خوراک: خوراک بیف استروگانوف، خوراگ گوشت یا مرغ، استیک…
انواع غذای دریایی: میگو، سوشی، ماهی گریل، قزل‌آلا…
انواع میز اردو: کوکو، دلمه، کوفته، کشک بادمجان…
انواع سالاد: سالاد الویه، سالاد سزار، سالاد فصل، سالاد ماکارونی، سالاد یونانی…
انواع میان‌وعده: اسنک، ناگت، پاچینی…
انواع دسر: ژله، کرم کارامل، پودینگ، تیرامیسو، چیزکیک…
انواع نوشیدنی: نوشابه، دلستر، دوغ، آبمیوه، آب معدنی…

هزینه شام و پذیرایی عروسی

هزینه شام و پذیرایی عروسی به عوامل مختلفی بستگی دارد. در واقع نمی‌توان قیمت ثابتی برای این خدمات در نظر گرفت. زمانی که جهت اجاره باغ برای عروسی یا اجاره تالار اقدام می‌کنید باید این مورد را حتما در نظر بگیرید. شما باید بر اساس بودجه، تعداد میهمانان، فرهنگ میهمانان و در نهایت سلیقه و خواست خود دست به انتخاب از توی منو بزنید و برای شام و پذیرایی هزینه کنید.

بسته به اینکه چه نوع سرو غذایی را برگزینید، چند نوع غذا انتخاب کنید و چه پذیرایی‌های متفرقه دیگری را بخواهید، قیمت و هزینه شام و پذیرایی شما بیشتر یا کمتر می‌شود.

همانطور که گفتیم شام و پذیرایی عروسی به عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های این مراسم، دغدغه و نگرانی زیادی را متوجه زوج می‌کند. اما بهتر است با یک برنامه‌ریزی دقیق و منطقی برای انتخاب و هزینه اقدام کنید. اولویت‌های خود را بنویسید. بودجه و عوامل دیگری که ذکر شد را در نظر بگیرید و با یک جمع‌بندی، بهترین شام عروسی و پذیرایی که می‌توانید را سفارش دهید.

روز عروسی از جمله مهم‌ترین روزهای زندگی هر فردی به شمار می‌رود و همه افراد تمایل دارند که این روز را با شکوه هرچه بیشتر برگزار کنند.

گروه باغ تالار میرزایی در گمدره با سابقه طولانی آماده ارائه خدمات شام و پذیرایی عروسی بصورت حرفه ای به میهمانان عزیز می باشد. شما می توانید پذیرایی مراسم عروسی خود را با خیالی آسوده به مجموعه مجرب باغ تالار میرزایی بسپارید.

هدف مجموعه باغ تالار میرزایی ارائه کیفیت بالا برای اجرای بی نقص مراسم شما می باشد . جهت رسیدن به این هدف ، تمامی خدمات ما به صورت اختصاصی و منحصر به فرد برای شما انجام می پذیرد . تیم دیزاین و دکوراسیون ، تمام فضاها را هماهنگ با سبک و تم درخواستی شما طراحی و چیدمان میکند. بهترین و با کیفیت ترین مواد اولیه در اختیار سرآشپز اختصاصی و تیم تشریفات باغ تالار قرار میگیرد تا با سلایق و ذائقه مورد پسندتان از میهمانان شما به بهترین نحو ممکن پذیرایی نمایند. مجموعه باغ تالار میرزایی با استفاده از متخصصین و آموزش های مکرر پرسنل خود در تلاش است تا تمامی جزئیات یک مراسم  به بهترین صورت انجام پذیرد.