ازدواج به عنوان مهم‌ترین اتفاق زندگی هر فردی شناخته می‌شود چرا که نقطه عطف و نقطه شروع یک زندگی جدید بوده و مسئولیت‌های تازه‌ای برای فرد تعریف می‌شود. ازدواج می‌تواند شامل مراحل مختلفی باشد و از خواستگاری تا مراسم عروسی هر کدام می‌تواند چالش‌ها، مشکلات، جذابیت‌ها و زیبایی‌های خود را داشته باشد. برگزاری مراسم عقد در حقیقت مهم‌ترین مرحله ازدواج است چرا که با جاری شدن خطبه عقد دختر و پسر به صورت شرعی و قانونی زن و شوهر اعلام شده و زندگی جدید خود را شروع می‌کنند. مراسم عقد در هر کدام از نقاط کشور می‌تواند به اشکال گوناگونی برگزار شود اما امروزه برگزاری این مراسم در محضر رواج بالایی پیدا کرده است. در ادامه مطلب به بررسی کامل همه چیز درباره محضر عقد و ازدواج در باغ تالار در گرمدره پرداخته خواهد شد.

محضر ازدواج با قیمت مناسب

انتخاب محضر ازدواج مناسب یکی از مهم‌ترین تصمیماتی است که عروس و داماد باید در هنگام برگزاری مراسم عروسی خود بگیرند. محضر ازدواج محلی است که عقد شرعی و قانونی بین عروس و داماد در آن جاری می‌شود. بنابراین، انتخاب محضری که دارای امکانات و خدمات مناسب و قیمتی مقرون به صرفه باشد، بسیار مهم است.

در هنگام انتخاب محضر ازدواج، باید به نکات زیر توجه کرد:

موقعیت مکانی: محضر ازدواج باید در مکانی مناسب و دسترسی آسان برای عروس و داماد و مهمانان باشد.
قیمت: قیمت محضر ازدواج یکی از مهم‌ترین عوامل در انتخاب محضر است. بهتر است قبل از انتخاب محضر، از قیمت‌های مختلف محضرهای مختلف مطلع شوید.
امکانات و خدمات: محضر ازدواج باید دارای امکانات و خدمات مناسب باشد. برخی از امکانات و خدماتی که می‌توان از آنها انتظار داشت عبارتند از:
سالن عقد با فضای زیبا و دنج
پذیرایی مناسب
فیلمبرداری و عکاسی
موسیقی
گل آرایی
کیفیت خدمات: مهم است که محضر ازدواج دارای کیفیت خدمات مناسبی باشد. این امر را می‌توانید از طریق نظرات سایر عروس و دامادهایی که از خدمات محضر استفاده کرده‌اند، جویا شوید. شما می توانید با بررسی موارد ذکر شده، بهترین محضر عقد و ازدواج را از لیست محضر عقد تهیه شده انتخاب نمایید.

نحوه برگزاری مراسم عقد در محضر ازدواج

همانطور که گفته شد مراسم عقد و نامزدی  و مراسم عروسی در مناطق مختلف به شیوه‌های مختلف برگزار می‌شود. در بسیاری از مواقع مراسم عقد در منزل پدری عروس گرفته شده و خطبه عقد توسط عاقد در حضور تعدادی از شاهدان خوانده خواهد شد و در نهایت انجام امور دفتری عقد به زمان دیگری موکول می‌شود. برخی مواقع نیز خانواده‌ها ترجیح می‌دهند که مراسم عقد را به صورت مختصر و در محضر برگزار کنند. در حقیقت محضر عقد و ازدواج بهترین مکان برای افرادی است که قصد دارند مراسم‌های ساده، کوچک و سریعی برگزار کنند.

در بیشتر خانواده‌ها و اقوام مختلف ایرانی در جشن بله برون یک تاریخ مشخص را برای عقد زوج‌ها انتخاب می‌کنند به همین دلیل برای برگزاری مراسم عقد در محضر باید از مدت‌ها قبل اقدام به رزرو نوبت کرد چرا که بسیاری از افراد دیگر نیز تمایل دارند در روزهای مقارن با اعیاد مذهبی و ملی عقد خود را برگزار کنند. در مرحله بعد لازم است که تعداد مهمانان مشخص شوند که معمولاً بزرگترهای دو خانواده کافی هستند چرا که دفترخانه‌ها برخلاف باغ تالار و تالارها ظرفیت محدودی دارند. در نهایت نیز باید در تاریخ مقرر در دفترخانه حضور داشته باشند و مراسم خود را برگزار کنند.

مدارک مورد نیاز برای ثبت رسمی عقد در محضر

برای برگزاری مراسم عقد در محضر و همچنین ثبت رسمی عقد عروس و داماد لازم است که مدارک مختلفی به دفتر ثبت ازدواج یا محضر ارائه شود که مهم‌ترین آنها شامل موارد زیر هستند:

  •       شناسنامه‌ عکس‌دار عروس و داماد و کپی آنها
  •       فتوکپی صفحه‌ی دوم شناسنامه در صورتی که ازدواج دوم هرکدام از زوجین باشد
  •       کارت ملی عروس و داماد و کپی آنها
  •       دو قطعه عکس 4*3 برای هرکدام از زوجین
  •       برگه جواب آزمایشگاه

همه چیز درباره محضر عقد و ازدواج

شرایط و استثناهای محضر عقد و ازدواج

به صورت کلی برای انجام عقد در محضر لازم است که تمامی جزئیات و شرایط هر کدام از طرفین مشخص و روشن باشد تاهیچگونه چالش و مشکلی در آینده ایجاد نشود. همانطور که گفته شد مدارک مختلفی برای اجرای عقد لازم است که باید توسط طرفین به محضر ارائه شوند. نکاتی مختلفی نیز وجود دارند که باید به آنها توجه شود.

  •       چنانچه عروس دوشیزه و پدر او در قید حیات باشد، رضایت و حضور پدر برای عقد الزامی بوده و پدر باید عقدنامه را امضا کند. اصل شناسنامه یا کارت ملی پدر عروس نیز باید در دسترس باشد و به محضر تحویل داده شود.
  •       چنانچه پدر عروس مخالف ازدواج باشد، عروس باید از دادگاه اجازه ازدواج را دریافت کرده و به محضر ارائه نماید. حتی در صورتی که پدر رضایت داشته باشد اما توان حضور در محضر را نداشته باشد باید اجازه دادگاه اخذ شود.
  •       در صورتی که عروس دوشیزه بوده و پدر او فوت کرده باشد باید گواهی فوت به محضر ارائه شود.
  •       چنانچه عروس قبلاً ازدواج کرده باشد نیازی به رضایت پدر نیست اما در تعدادی از محضرها گواهی فوت شوهر یا طلاق نامه درخواست می‌شود.
  •       چنانچه هر کدام از طرفین یا هردوی آنها به سن قانونی ازدواج نرسیده باشند باید از دادگاه گواهی رشد اخذ کرده و به محضر ارائه نمایند.
  •       برای اجرای عقد زوجین لازم است که 3 نفر مرد عاقل و بالغ به عنوان شاهد با ارائه شناسنامه حضور داشته باشند
  •       چنانچه توافقاتی بین خانواده‌های عروس و داماد صورت گرفته و مکتوب شده باشد باید این اسناد نیز به محضر ارائه شود
  •       بعد از ارائه تمامی مدارک و اسناد هر کدام از طرفین باید به دقت بندها و عناوین دفترچه ازدواج را مطالعه کرده و سپس اقدام به امضا کردن آن کنند و در نهایت نیز با جاری شدن خطبه توسط عاقد رضایت خود را از این ازدواج اعلام نمایند.

تمام مراحل عقد در محضر عقد و ازدواج

برای آنکه عروس و داماد مراسم عقد خود را در محضر برگزار کنند و رسماً تأهل خود را اعلام کنند باید مراحل مختلفی را پشت سر بگذارند. بعد از آنکه تاریخ عقد مشخص شد لازم است که تمام مراحل عقد انجام شود که به شرح زیر می‌باشند:

  1. در مرحله اول عروس و داماد باید مدارک گفته شد در بخش‌های قبلی را به محضر تحویل بدهند و سپس محضر نیز یک نامه رسمی به آنها برای مراجعه به آزمایشگاه‌های معتبر ارائه می‌کند چرا که تا آزمایش‌های لازم انجام نشود قانونا اجازه جاری شدن خطبه عقد را نخواهند داشت.
  2. در مرحله دوم عروس و داماد به آزمایشگاه مراجعه کرده و آزمایش‌های مورد نیاز را انجام بدهند. لازم به ذکر است که جواب آزمایشگاه‌های خصوصی هیچ‌گونه اعتباری برای محضر عقد و ازدواج ندارد و زوجین حتماً باید به آزمایشگاه‌های دولتی مراجعه کنند. آزمایش‌ها شامل مواردی همچون آزمایش اعتیاد، تزریق واکسن کزاز، آزمایش خون و … هستند.
  3. در مرحله سوم نیز عروس و داماد باید در جلسات آموزشی که معمولاً برای شناخت بهتر مسائل جنسی و زناشویی است شرکت کنند.
  4. در مرحله چهارم عروس و داماد مجدداً به محضر عقد و ازدواج مراجعه می‌کنند و ازدواج و عقد خود را ثبت می‌کنند و در نهایت نیز عقدنامه و اسناد سجلی به آنها تحویل داده خواهد شد.

مهم‌ترین لوازم و وسایل برای برگزاری عقد محضری

برای برگزاری مراسم عقد در محضر لازم است که همانند برگزاری سایر مراسم‌ها لوازم و وسایل مختلفی آماده شود هرچند که امروزه بسیاری از محضرها همانند تالارها و باغ تالارها مسئولیت کامل برگزاری مراسم‌ها را نیز بر عهده می‌گیرند. از جمله مهم‌ترین لوازمی که برای عقد در محضر لازم است می‌توان به موارد زیر اشاره کرد و لازم است که عروس و داماد همانند مدیریت هزینه‌های عروسی، هزینه‌های محضر را نیز مدیریت کنند تا تحت فشار، استرس و اضطراب قرار نگیرند.

  •       لباس مناسب عقد برای هر عروس و داماد
  •       حلقه ازدواج و استند آن
  •       انتخاب و تزیینات سفره عقد
  •       آینه و شمعدان عروس که بر اساس اعتقادات و رسم و رسوم باید برای هر عروس و دامادی اختصاصی باشد.
  •       دسته‌گل عروس
  •       گیفت عقد
  •       جام عسل، کله‌قند کوچک، نقل‌ونبات و …
  •       شیرینی برای پذیرایی از مهمانان و عوامل محضر عقد و ازدواج

همان‌گونه که مکان‌هایی همچون کافه‌ها، رستوران‌ها و … می‌توانند بهترین مکان برای برگزاری جشن تولد باشند، محضر عقد و ازدواج نیز می‌تواند بهترین مکان برای برگزاری مراسم عقد خصوصاً مراسم‌های ساده و جمع‌وجور باشد. برای برگزاری مراسم عقد در محضر لازم است که از مدت‌ها قبل تاریخ عقد مشخص شده، مدارک مورد نیاز برای عقد آماده و به محضر تحویل داده شود و تمامی مراحل عقد بر اساس قانون انجام شود. در اصل برگزاری این مراسم در محضر می‌تواند بسیاری از چالش‌ها و مشکلات عروس و داماد را کم کند و در مدیریت زمان، هزینه‌ها و … مؤثر باشد.