ازدواج به عنوان یک امر مقدس و ارزشمند در تمامی فرهنگ‌ها شناخته می‌شود و در هر کدام از نقاط مختلف جهان رسم و رسومات خاص خود را دارند. در حقیقت در نقاط مختلف جهان تا قبل از برگزاری مراسم عروسی مراسم‌های مختلفی برگزار می‌شوند که هرکدام دارای هدف خاصی بوده و از ویژگی‌های منحصربه‌فردی برخوردار هستند. مراسم عروسی آخرین مرحله از ازدواج است و زوج‌های جوان بعد از برگزاری این مراسم زندگی مشترک خودشان را شروع خواهند کرد اما قبل از این مراسم در کشور ایران و در مناطق مختلف از جمله باغ تالار در گرمدره مراسم‌های ویژه‌ای برگزار می‌شود که در ادامه این مطلب به بررسی کامل‌تر و دقیق‌تر آنها پرداخته خواهد شد.

مراسم های قبل عروسی

اهمیت مراسم‌های قبل از عروسی

همانطور که گفته شد در هر کدام از مناطق مختلف جهان و با توجه به فرهنگ و رسم و رسومات مردم مراسم‌های مختلفی قبل از برگزاری جشن عروسی جوانان برگزار می‌شود و در کشور ایران نیز مناسبت‌ها و مراسم‌های مختلفی برگزار خواهد شد. هر کدام از مراسم‌هایی که قبل از عروسی برگزار می‌شوند دارای اهداف ویژه‌ای هستند و می‌توانند نقش مهمی در شروع زندگی افراد داشته باشند. آداب و رسوم عروسی ایرانی در مقایسه با سایر نقاط جهان متفاوت است و از زیبایی‌های ویژه برخوردار است. آشنایی بیشتر دختر و پسر، آشنایی خانواده‌ها با همدیگر، سنجش شرایط زندگی، پیشگیری از مشکلات احتمالی در زندگی و … از جمله دلایلی هستند که نیاز برگزاری مراسم‌های مختلف قبل از عروسی را تائید می‌کنند.

مهم‌ترین مراسم‌های قبل از عروسی

ازدواج و برگزاری مراسم عروسی در کشور ایران و نقاط مختلف آن می‌تواند با تمامی نقاط جهان تفاوت‌های ویژه‌ای داشته باشند و این تفاوت‌ها حتی در برگزاری عروسی‌های روستایی، شهری، عشایری و … قابل مشاهده است. نکات مشترک تمامی این مراسم‌ها سادگی، بی‌آلایشی، جذابیت و شکوه بالا و … است و بسیاری از این مراسم از سابقه طولانی مدت برخوردار بوده و به صورت نسل به نسل تا امروز پابرجا مانده است. از جمله مهم‌ترین و بارزترین مراسم‌های قبل از عروسی می‌توان موارد زیر را عنوان کرد:

مراسم خواستگاری

بعد از آنکه پسر و دختر با هم آشنا شدند و اطلاعات دقیقی از همدیگر پیدا کردند باید اولین قدم برای ازدواج برداشته شود و مراسم خواستگاری از جذاب‌ترین و اولین مراسم‌های قبل از عروسی است. در این مراسم داماد به همراه اعضای خانواده خود به منزل عروس می‌رود تا صحبت‌های اولیه انجام شود و تمامی جزئیات و شرایط ازدواج بررسی شود. مراسم خواستگاری در هر کدام از نقاط کشور می‌تواند به شیوه‌های مختلفی انجام شود. در بعضی از نقاط داماد در شب اول خواستگاری حضور نداشته و بعد از صحبت‌های اولیه خانواده‌ها و تائید خانواده عروس در شب دوم به خانه عروس می‌رود و در بعضی از مناطق نیز داماد در جلسه اول حضور دارد.

مراسم بله برون

بعد از آنکه مراسم خواستگاری انجام شد و توافقات اولیه بین خانواده‌های عروس و داماد به عمل آمد و زمانی که خانواده عروس و داماد اطمینان حاصل کردند که ازدواج انجام می‌شود برگزار می‌شود. در این مراسم خانواده داماد یک مجلس را ترتیب می‌دهند و با دعوت از بزرگان خانواده در مورد مسائلی همچون میزان مهریه و … صحبت می‌کنند و در نهایت تمامی شرایط در یک کاغذ ثبت شده و به امضای شاهدان می‌رسد.

شیرینی خوران

از دیگر مراسم‌هایی که قبل از مراسم عروسی در ازدواج‌های ایرانی برگزار می‌شود مراسم شیرین خوران است. در این مراسم خانواده داماد هدایایی برای خانواده عروس در نظر می‌گیرند و سپس عروس خودشان را با استفاده از یک انگشتر نشان می‌کنند.

مراسم نامزدی

مراسم نامزدی از جمله هیجان‌انگیزترین و زیباترین مراسم‌های قبل از عروسی است چرا که با شروع دوران نامزدی خانواده‌ها می‌توانند ارتباطات نزدیک‌تری داشته باشند و مقدمات عقد و عروسی انجام می‌شود. البته باید توجه داشت که مراسم نامزدی در نقاط مختلف کشور می‌تواند شرایط ویژه‌ای داشته باشد. در بعضی از نقاط مراسم نامزدی از زمان عقد تا عروسی خواهد بود در حالی که در بعضی از نقاط از زمان توافق اولیه ازدواج نامزدی شروع می‌شود. مراسم نامزدی می‌تواند از یک تا چندین ماه طول بکشد و زوج جوان می‌توانند در فرصت مناسب به شناخت کاملی از همدیگر برسند.

مراسم عقد

در حقیقت مراسم عقد اولین و مهم‌ترین مرحله از شروع زندگی زناشویی دو نفر است و در این مراسم دختر و پسر طبق شرع و عرف و قانون زن و شوهر اعلام می‌شوند. در این مراسم که معمولاً در خانه یا محضر انجام می‌شود دختر و پسر پیمان وفاداری و تعهد خود را امضا کرده و رسما وارد رابطه زناشویی می‌شوند. البته امروزه مراسم عقد در تالارها و باغ تالار نیز برگزار می‌شود و افراد می‌توانند این مراسم را جشن بگیرند. مراسم عقد نیز در هر کدام از نقاط کشور می‌تواند ویژگی‌های خاصی داشته باشد و به شیوه‌های مختلفی انجام شود.

مراسم حنابندان

حنابندان از جمله مراسم‌هایی است که معمولاً در تمامی نقاط کشور برگزار می‌شود که در حقیقت به عنوان مراسم خداحافظی دختر از خانواده است. در این مراسم حنا در ظرفی تزئین شده ریخت می‌شود و در بین مهمانان می گردانند و همه مهمانان مقداری از حنا را بر کف دست خود می‌مالند. بر اساس باور بسیاری از مردم حنا اثری از بهشت و نشانه شادی، مهر و نیکبختی است و در هر کدام از نقاط مختلف می‌تواند به شکل‌های مختلفی برگزار شود. در این مراسم معمولاً دوستان و اقوام و خانواده‌ها هدایای مختلفی برای عروس و داماد در نظر گرفته و به آنها می‌دهند.

مراسم عروسی

بعد از انجام تمامی مراسم‌های گفته شده که هر کدام می‌توانند در زمان مشخصی انجام شوند عروس و داماد باید مقدمات برگزاری جشن عروسی خودشان را فراهم کنند. بعد از خرید جهیزیه و لوازم منزل، دعوت از مهمانان و رزرو تالار و … مراسم عروسی انجام می‌شود. در حقیقت مراسم عروسی توسط خانواده داماد برگزار می‌شود و هدف اصلی از اجرای آن بردن عروسی به خانه جدید خواهد بود. در مراسم عروسی که آخرین مرحله ازدواج دختر و پسر است هر کدام از خانواده‌های عروس و داماد تعداد مشخصی مهمان دعوت کرده و یک ضیافت بزرگ برگزار می‌کنند و در نهایت بعد از اتمام مراسم عروس و داماد را به خانه جدیدشان بدرقه می‌کنند.

خوشبختانه امروزه برگزاری مراسم عروسی با وجود تالارها و باغ تالارها راحت‌تر شده است و حتی عروس و داماد می‌توانند از محبوب‌ترین ماشین‌های عروس که توسط تالارها رنت داده می‌شوند استفاده کنند.

مراسم بعد از عروسی

همان‌گونه که قبل از برگزاری جشن عروسی مراسم‌ها و مناسبت‌های مختلفی از طرف خانواده‌های عروس و داماد برای زوج‌های جوان برگزار می‌شود، بعد از اتمام مراسم عروسی نیز مراسم‌های مختلفی برگزار می‌شود که هر کدام می‌توانند دارای اهداف خاصی باشند. برخلاف مراسم‌های قبل از عروسی تعداد مراسم‌های بعد از عروسی محدودتر است و مهم‌ترین آنها شامل موارد زیر هستند:

  •       مراسم پاتختی که یک روز بعد از عروسی برگزار شده و اقوام و آشنایان در آن هدایایی به عروس و داماد می‌دهند.
  •       مراسم پاگشا که می‌تواند در هر منطقه‌ای به‌گونه‌ای برگزار شود اما در کل هدف اصلی آن برقراری ارتباط اقوام و آشنایان با زوج جوان خواهد بود.
  •       مراسم مادرزن سلام که در هر منطقه‌ای با یک نام خاص شناخته می‌شود که در آن روز بعد از ازدواج داماد به خانه مادر عروس می‌رود و از او سپاسگزاری می‌کند. این مراسم می‌تواند در نقاط مختلف کشور به اشکال مختلفی برگزار شود و رسم و رسومات جالب توجهی داشته باشد.

ازدواج و عروسی به عنوان یک امر مقدس شناخته می‌شود که هر نقطه‌ای از جهان شرایط ویژه‌ای دارد. مراسم‌های قبل از عروسی می‌توانند جذابیت‌های متعددی داشته باشند. از جمله مهم‌ترین مراسم‌ها می‌توان به خواستگاری، بله بران، عقدکنان، شیرینی خوران، نامزدی و … اشاره کرد.