هر کشوری آیین ها و رسم و رسومات گوناگونی برای ازدواج دارد. در ایران نیز مراسم های مختلفی در طول فرآیند ازدواج و عروسی برگزار می شود که هر یک ویژگی ها و زیبایی های خاص خودشان را دارند. از نامزدی و مراسم حنابندان گرفته تا پاتختی و مراسم هایی که در مناسبت های مهم اولین سال زندگی عروس و داماد برگزار می شوند. در این میان پاتختی یکی از رسوماتی است که سال ها پابرجا مانده و همچنان بسیاری از خانواده ها به اجرای این مراسم پایبند اند. پاتختی معمولا یک یا دو روز بعد از مراسم عروسی برگزار می شود و یک جشن ساده و خودمانی و شیرین است.

لابد بارها شنیده اید که افراد در صدد گرفتن هدیه ای برای رفتن به پاتختی هستند. اما این مراسم چگونه برگزار می شود و چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟ در خانه برگزار می شود یا باغ تالار ؟ در ادامه این نوشته قصد داریم درباره مراسم پاتختی و تمام جزئیات مربوط به آن صحبت کنیم.

ریشه مراسم پاتختی

این مراسم در ایران ریشه ای کهن دارد و از قدیم برگزار می شده است. در زمان گذشته به این مراسم می گفتند مراسم روز سوم. دلیلش هم این بوده که سه روز بعد از عروسی برگزار می شده. اما بعدتر نام پاتختی را بر آن نهادند. به این دلیل که در این مراسم عروس را روی تخت مجللی می نشاندند و دور او به رقص و آواز و پایکوبی می پرداختند.

در واقع این مراسم یک جشن زنانه است و در آن میهمانان به عروس خانم برای آغاز زندگی زناشویی و عاشقانه اش تبریک می گویند و شادی می کنند. بنابراین در این جشن آقایان حضور ندارند.

چه کسی میزبان مراسم پاتختی است؟

معمولا میزبانی جشن هایی مثل مراسم حنابندان و نامزدی و غیره رسم خاص خودش را دارد. در گذشته پاتختی در خانه عروس و داماد و به صرف آش و شیرینی برگزار می شد. اما امروزه محل و میزبان برگزاری این جشن به صورت توافقی انتخاب می شود. در واقع بین خانواده عروس و داماد، آنکه خانه بزرگ تر و شرایط مناسب تری دارد برگزاری میهمانی را به عهده می گیرد. حتی ممکن است برای برگزاری این مراسم خانواده ها سالنی با ظرفیت مناسبی را اجاره کنند تا مراسم جذاب تر و دلپذیرتری داشته باشند.

باغ تالار میرزایی به عنوان یکی از شیک‌ترین، لوکس‌ترین، معتبرترین و بهترین باغ تالار گرمدره شناخته می‌شود که فعالیت خود را از سال 1378 شروع کرده و همواره در تلاش بوده است که رضایت حداکثری مشتریان خود را جلب کند.

چه کسی میزبان مراسم پاتختی است؟

پذیرایی جشن پاتختی به چه صورت است؟

مراسم پاتختی معمولا در ساعتی برگزار می شود که با ناهار یا شام تداخل نداشته باشد و بنابراین در این مراسم با غذا از میهمانان پذیرایی نمی شود. همچنین این مراسم خیلی طولانی نیست. در این جشن معمولا با میوه جات و شیرینی و نوشیدنی مناسب فصل و انواع تنقلات از میهمانان پذیرایی می شود. علاوه بر این رایج است که خوراکی های باقیمانده از پذیرایی مراسم عروسی و همچنین کیک باقیمانده عروسی را در این جشن برای پذیرایی استفاده می کنند.

همه رقص و شادی می کنند و در پایان دعوت شدگان هدایای خود را به عروس خانم پیشکش کرده و برای او آرزوی خوشبختی و شادی می کنند.

برای آشنایی بیشتر با رسم و رسومات و تدارکات عروسی می توانید مطلب جهیزیه داماد را مطالعه کنید.

چه هدایایی برای پاتختی مرسوم است؟

در واقع رسم ثابت و واحدی برای تهیه هدیه پاتختی وجود ندارد. هر خانواده و میهمانی بر اساس سلیقه خود هدیه ای تهیه کرده و برای عروس می برد. اما معمولا این هدایا شامل وسایل خانگی مثل ظروف آشپزخانه، وسایل برقی آشپزخانه، یا وسایل دکوری خانه و حتی سکه طلا و پول نقد می شوند.

هر میهمانی می تواند با در نظر گرفتن نیاز عروس و داماد برای آغاز زندگی مشترک و همچنین در نظر گرفتن بودجه هدیه مناسبی را تهیه نماید. پول نقد و سکه معمولا خیلی از عروس و دامادها را خوشحال می کند، چون می توانند بر اساس خواست و سلیقه خود آنچه نیاز دارند را بخرند.

چه هدایایی برای پاتختی مرسوم است؟

چه لباسی باید برای پاتختی پوشید؟

یکی دو روز از مراسم عروسی گذشته و عروس خانم به اندازه کافی در مراسم عروسی خودش درخشیده است. بنابراین برای پاتختی لباس های مجلل و پر زرق و برق رایج نیست. برای مراسم پاتختی و مراسم های جزئی تر اینچنینی، معمولا لباس ساده تری انتخاب می کنند.

یک لباس ساده تر با رنگ هایی مثل آبی و صورتی و کرم و نباتی می تواند انتخاب مناسبی برای پاتختی باشد. لباسی که عروس در آن راحت و شاداب باشد و نشست و برخاست با آن با دشواری و زحمت همراه نباشد. فراموش نکنید که پاتختی فقط یک جشن کوچک و شاد زنانه است.

همچنین مدل مو و آرایش ساده برای پاتختی ارجح است. می توانید موهایتان را باز بگذارید و آرایش سبک و شیکی داشته باشید.

در این نوشته سعی کردیم درباره مراسم پاتختی و جزئیات مربوط به آن برای شما عزیزان صحبت کنیم. طبیعتا برگزاری این مراسم ها سلیقه ای است. بعضی از افراد ترجیح می دهند مراسم هایی مثل پاتختی یا حنابندان را برگزار نکنند و بودجه خود را به برنامه های دیگری اختصاص دهند. خیلی از خانواده ها نیز همچنان به اجرای این رسومات کهن پایبند و مقید اند.

اما در هر صورت این مراسم زیبایی های خاص خودشان را دارند و در چشم ایرانیان جشن هایی نمادین و خوش یمن هستند. این جشن ها می توانند شیرینی و شادی زندگی عروس و داماد را بیشتر کنند و خاطرات خوشی از آغاز زندگی مشترک برای آنها رقم بزنند. بنابراین می توانید بر اساس سلیقه و بودجه خود این مراسم را به شکلی که دوست دارید برگزار کنید و از آن لذت ببرید.

شماره تماس: ۰۹۱۲۸۸۸۲۵۶۱

آدرس اینستاگرام باغ تالار میرزایی