قطعاً روز عروسی یکی از زیباترین و خاطره‌انگیزترین روزهای عمر هر فردی است چرا شروع یک زندگی جدید با یک آدم جدید خواهد بود به همین دلیل برگزاری شیک، باشکوه و جذاب آن اهمیت زیادی برای زوج‌های جوان دارد. اگرچه مراسم عروسی از پارامترها و بخش‌های مختلفی تشکیل شده است اما بعضی از جزئیات آن مانند لباس عروس، ماشین عروسی، دسته‌گل عروس و … بیشتر جلب توجه می‌کنند به همین دلیل باید حساسیت و دقت بالایی در انتخاب آنها داشت.

نوع گل، رنگ گل، اندازه و نحوه تزئین دسته گل عروس می‌تواند بسیار مهم باشد به همین دلیل حتماً باید در انتخاب دسته‌گل عروس به نکات و فاکتورهای مختلفی توجه داشت که در ادامه مطلب به بررسی کامل آن پرداخته خواهد شد.

نکات مهم برای انتخاب دسته‌گل عروس

فلسفه دسته گل در عروسی

دسته‌گل در حقیقت می‌تواند مهم‌ترین اکسسوری عروس باشد چرا که می‌تواند توجه تمامی مهمانان را به خود جلب کند و تأثیر بسیار زیادی در زیبایی، جذابیت و استایل عروس خواهد داشت. در حقیقت استفاده از دسته‌گل در روز عروسی به زمان روم باستان برمی‌گردد چرا که در آن زمان گل‌ها سمبل و نماد وفاداری و باروری بود و بخش ویژه‌ای از تزئینات مراسم عروسی را تشکیل می‌دادند.

در قرون وسطی نیز مردم بیشتر از گیاهان به جای گل برای عروس‌ها استفاده می‌کردند که شامل سیر، شوید و گیاهان معطر دیگری بودند. این گیاهان تزئین شده و به لباس عروس آویخته می‌شدند و اعتقاد بر این بود که این گیاهان می‌توانند بدیمنی و شیطان را از زندگی زوج‌ها دور کنند و باعث شوند خوش‌یمنی و فرشته‌ها به زندگی آنها وارد شوند.

به مرور زمان دسته‌گل عروس جایگاه ویژه‌ای در مراسم‌ها پیدا کرده و هر کدام از گل‌ها نشانه و نماد ویژه‌ای بودند. گل سفید نشان از پاکی، گل قرمز نشان از عشق زیاد، گل زرد نمادی از دوستی، گل نارنجی نمادی از علاقه و … بود. البته امروزه افراد کمتر به این نمادها و نشانه‌ها توجه دارند و بر اساس سلیقه و تم دیزاین عروسی از دسته گل عروس استفاده می‌کنند.

دسته گل عروس

مهم‌ترین نکات در انتخاب دسته‌گل عروس

همانطور که گفته شد امروزه دیگر افراد اهمیت و توجهی به نشان‌ها، نمادها و فلسفه انواع گل‌ها در دسته‌گل‌های عروس نمی‌دهند و با توجه به مواردی همچون تم دیزاین و گل‌آرایی مراسم، نوع پوشش، نوع آرایش، سلیقه شخصی و … دسته‌گل مورد نظر خودشان را انتخاب می‌کنند. هرچند که انتخاب دسته گل عروس می‌تواند امری کاملاً سلیقه‌ای باشد اما با رعایت نکات و فاکتورهای مختلف می‌توان انتخاب بهتر، زیباتر و جذاب‌تری داشت. از جمله مهم‌ترین نکات و فاکتورها در انتخاب دسته‌گل می‌توان موارد زیر را عنوان کرد:

توجه به تم و سبک عروسی

امروزه مراسم‌های عروسی به سبک‌های مختلفی همچون سبک مدرن، سبک کلاسیک، سبک ساده، سبک روستیک و سبک‌های تلفیقی برگزار می‌شوند و حتماً باید در انتخاب دسته‌گل به این نکته توجه ویژه‌ای داشت. به عنوان مثال زوج‌هایی که مراسم عروسی خود را به سبک روستیک برگزار می‌کنند باید از عناصر و المان‌های طبیعی مانند گل گندم، گل‌های طبیعی و … استفاده شود در حالی که در عروسی‌های مدرن می‌توان از انواع دسته‌گل‌های فانتزی استفاده کرد.

توجه به قد و هیکل عروس

فیزیک بدنی عروس می‌تواند اهمیت زیادی در انتخاب دسته‌گل داشته باشد. به صورت کلی عروس‌هایی که از قد کوتاه و جثه ریزی برخوردارند نباید از دسته‌گل‌های بزرگ و حجم استفاده کنند و بهتر است دسته‌گل عروس کوچک با رنگ‌های متنوعی برای آنها انتخاب شود. همچنین عروس‌هایی که از فیزیک بدنی بهتر و قد بلندتری برخوردارند می‌توانند از گل‌های دنباله‌دار و کشیده در دسته‌گل خود استفاده کنند. به صورت کلی دسته‌گل نباید تمامی دست و انگشتان عروس را پوشش بدهد تا اکسسوری‌های دیگر مانند انگشتر، حلقه، ساعت و … به خوبی مشخص باشند.

مهم‌ترین نکات در انتخاب دسته‌گل عروس

توجه به طراحی و دوخت لباس و آرایش

از مهم‌ترین نکاتی که در تعیین و انتخاب دسته‌گل عروس باید به آن توجه داشت لباس عروس است. امروزه از انواع مختلفی از لباس‌ها در مراسم عروسی استفاده می‌شود و هر کدام از آنها می‌توانند ویژگی‌ها و زیبایی‌های خاص خود را داشته باشند. در انتخاب دسته‌گل حتماً باید به طرح، مدل، دوخت و رنگ لباس عروس توجه شود.

همچنین مدل و سبک آرایش عروس می‌تواند اهمیت بسیار زیادی در انتخاب دسته‌گل داشته باشد. هر کدام از افراد دارای رنگ پوست‌های مختلفی بوده و قطعاً آرایش آنها نیز باهم متفاوت خواهد بود بنابراین باید در زمان انتخاب دسته‌گل به رنگ پوست و نوع آرایش نیز توجه ویژه‌ای شود. به عنوان مثال عروس‌هایی که دارای رنگ پوست روشن هستند نباید به هیچ عنوان از دسته‌گل‌هایی با گل تیره استفاده کنند

توجه به زمان و مکان برگزاری مراسم

در مراسم عروسی نیازی نیست حتماً از گل‌های لاکچری و گرانقیمت استفاده کرد و می‌توان به راحتی با توجه به زمان و مکان برگزاری مراسم از گل‌های فصل استفاده کرد که زیبایی و جذابیت بالاتری نیز برخوردارند. برای هر کدام از فصل‌های سال می‌توان از انواع گل‌های مختلف استفاده کرد. به عنوان مثال در فصل بهار می‌توان از گل‌های لاله، نرگس، کوک و…، در فصل تابستان از گل رز، نرگس و …، در پاییز از داوودی و … و در زمستان نیز از گل‌های شیپوری و یاسمن و … استفاده کرد. همچنین اگر مراسم عروسی درباغ تالار یا تالار برگزار می‌شود می‌توان از دسته‌گل عروسی ویژه‌ای استفاده کرد.

توجه به شکل و طرح دسته گل عروس

هر کدام از انواع دسته‌گل‌های عروس می‌توانند ظاهر، طرح و شکل متفاوتی داشته باشند و افراد می‌توانند با توجه به نکات و فاکتورهای گفته شده از هرکدام از آنها استفاده کنند. به صورت کلی رایج‌ترین سبک دسته‌گل‌ها شامل موارد زیر هستند:

  • دسته‌گل‌های بازویی که به شکل شاخه‌های بلند طراحی می‌شوند و می‌توانند تمام آرنج عروس را پوشش بدهند.
  • دسته‌گل آبشاری که آویزان بوده و می‌تواند برای عروس‌های قدبلند زیبایی خاصی داشته باشد
  • دسته‌گل‌های گرد که می‌توانند برای هر نوع لباس و آرایشی مناسب باشند.
  • دسته‌گل‌های دستبندی که می‌تواند برای عروس‌هایی که تمایلی به گرفتن گل در دست ندارند جذاب و زیبا باشد.
  • دسته‌گل‌های کوچک که برای عروس‌های ریز جثه مناسب بوده و می‌تواند شامل انواع گل‌های مختلف باشد.

دسته گل عروس

مصنوعی یا طبیعی بودن دسته گل

همانطور که گفته شد می‌توان در هر کدام از فصول سال از انواع گل‌های مختلف استفاده کرد اما علاوه بر گل‌های طبیعی می‌توان از انواع گل‌های مصنوعی نیز در دسته‌گل عروس استفاده کرد. بسیاری از خانم‌ها ترجیح می‌دهند برای آنکه دسته‌گل آنها تا پایان مراسم حالت خود را حفظ کرده و همچنان زیبا و شاداب باشد از دسته‌گل‌های مصنوعی استفاده کنند در حالی که بعضی از خانم‌ها نیز از دسته‌گل‌های طبیعی استفاده می‌کنند چرا که بوی گل‌ها می‌توان به آنها آرامش داده و باعث کاهش استرس و اضطراب آنها شود.

هر کدام از این دسته‌گل‌ها می‌توانند مزایا و زیبایی‌های خود را داشته باشند اما استفاده از دسته‌گل طبیعی می‌تواند جذابیت و زیبایی ویژه‌ای داشته باشد. در مقاله‌ای با عنوان چند ایده برای برگزاری عروسی و عقد می‌توان با ایده‌های مختلف برای برگزاری مراسم عروسی آشنا شد که هر کدام می‌توانند جذابیت ویژه‌ای داشته باشند.

  • علاوه بر موارد گفته شده توجه به رنگ گل‌ها، توجه به دیزاین و گل‌آرایی سالن عروسی، توجه به پیشنهاد‌های سایرین، هزینه دسته‌گل و … نیز اهمیت بالایی دارند.

جمع بندی نهایی

انتخاب دسته گل عروس می‌تواند اهمیت و ارزش بسیار زیادی در مراسم عروسی داشته باشد چرا که دسته‌گل می‌تواند ظاهر و زیبایی عروس را کاملاً تحت تأثیر قرار بدهد. از جمله مهم‌ترین نکات در انتخاب دسته‌گل می‌توان به قد و هیکل عروس، نوع آرایش، لباس عروس، زمان و مکان برگزاری مراسم عروسی، تم و سبک عروسی و … اشاره کرد.