برگزاری مراسم عروسی در کنار تمامی زیبایی‌ها، جذابیت‌ها و هیجانات می‌تواند چالش‌های متعددی نیز برای افراد به همراه داشته باشد که یکی از مهم‌ترین آنها مدیریت هزینه‌ها است. به صورت کلی ازدواج دارای مراحلی مختلفی است و لازم است که زوج‌های جوان از روز خواستگاری تا روز عروسی مدیریت مناسبی بر روی برنامه‌ها و هزینه‌های خود داشته باشند. اگرچه همواره به برگزاری مراسم‌ها ساده تأکید زیادی می‌شود اما امروزه رسم و رسومات و آیتم‌های مختلفی در مراسم‌های عروسی اجرا می‌شوند که می‌توانند هزینه‌های مختلفی داشته باشند. در حقیقت مراسم عروسی یکی از پرهزینه‌ترین اتفاقات زندگی افراد به شمار می‌رود و بسیاری از افراد حتی سرمایه چندین ساله خود را صرف آن می‌کنند. لیست کردن هزینه‌های عروسی می‌تواند کمک زیادی مدیریت آن بکند به همین دلیل در ادامه مطلب به بررسی مهم‌ترین هزینه‌ها در این مراسم پرداخته می‌شود.

هزینه‌های عروسی شامل چه چیزهایی می‌شود؟

هزینه‌های عروسی عروس و داماد

همان‌طور که گفته شد هزینه‌های عروسی زوج‌های جوان از روز خواستگاری تا زمان برگزاری مراسم عروسی و آغاز زندگی مشترک را شامل می‌شود و با توجه به رسم و رسومات هر منطقه، قوم و فرهنگی می‌تواند متفاوت باشد. به صورت کلی تعدادی از هزینه‌های مراسم‌های ازدواج بر عهده داماد و تعدادی نیز بر عهده خانواده عروس است هرچند که قانون و عرف خاصی برای تفکیک هزینه‌ها وجود ندارد.

خواستگاری، بله برون، نامزدی، عقد، حنابندان، عروسی، جهیزیه، پاتختی و ده‌ها مراسم دیگر در فرهنگ‌های مختلف در زمان ازدواج زوج‌های جوان اجرا می‌شوند که هرکدام می‌توانند هزینه‌های جداگانه‌ای در بر داشته باشند. همان‌طور که گفته شد قانون ویژه‌ای وجود ندارد که نشان بدهد داماد یا عروس کدام هزینه‌ها را باید بر عهده بگیرند و در هر کدام از مناطق و فرهنگ‌های مختلف این تقسیم هزینه‌ها متفاوت است. در مقاله‌ای تحت عنوان مراسم‌های قبل از عروسی به بررسی کامل مراسم‌های قبل از مراسم عروسی و رسم و رسومات و بایدها و نبایدهای آنها پرداخته شده که مطالعه آن خالی از لطف نیست.

تمام هزینه‌های عروسی

فارغ از تمامی مراسم‌هایی که قبل از برگزاری مراسم عروسی و یا بعد از آن برگزار می‌شوند در مراسم عروسی اصلی نیز هزینه‌های متفاوتی وجود دارند که باید مدیریت شوند. از جمله مهم‌ترین هزینه‌های مراسم عروسی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

هزینه رزرو تالار

افرادی که قصد داشته باشند برای روز عروسی خود مراسم برگزار کنند نیاز دارند که مهمانان خود را در یک فضای مناسب دور هم جمع کنند به همین دلیل هزینه رزرو تالار، باغ تالار، سالن و … از مهم‌ترین هزینه‌های عروسی است. هزینه‌های مربوط به تالار و باغ تالار نیز می‌تواند تحت تأثیر فاکتورها و عوامل مختلفی قرار داشته باشد که مهم‌ترین آنها تعداد مهمانان، موقعیت جغرافیایی تالار، منوی غذا، خدمات تالار و فاکتورهای دیگر هستند. به عنوان مثال باغ تالار در گرمدره به دلیل موقعیت جغرافیایی و شرایط مطلوبی که دارد محبوبیت بالاتری داشته و لازم است که از مدت‌ها قبل برای رزرو آن اقدام کرد. قبل از رزرو تالار باید تعداد مهمانان و میزان بودجه آن تعیین شده باشد تا هیچگونه چالش و مشکلی در برگزاری مراسم ایجاد نشود.

هزینه لباس عروس و داماد

طبیعتاً عروس و داماد در روز مراسم خود با پوششی متفاوت از سایر افراد و مهمانان در مراسم حاضر می‌شوند. خرید یا اجاره لباس برای عروس و داماد نیز می‌تواند هزینه‌های جداگانه‌ای در بر داشته باشد و زوج‌ها باید از مدت‌ها قبل این هزینه‌ها را مدیریت کرده باشند. در مقاله‌ای تحت عنوان چند ایده برای برگزاری عروسی و عقد به بررسی ایده‌های جذاب و هیجان‌انگیز برای برگزاری مراسم‌های عروسی پرداخته شده که می‌تواند جالب توجه و خواندنی باشد.

هزینه آرایشگاه عروس و داماد

یکی دیگر از مهم‌ترین هزینه‌هایی که در مراسم عروسی باید مورد توجه قرار بگیرند هزینه‌های مربوط به آرایش عروسی و داماد است. از آنجایی که هزینه‌های آرایش قیمت ثابت و مشخصی ندارد و می‌تواند تحت تاثر فاکتورهای مختلف باشد لازم است که از مدت‌ها قبل برای آن برنامه‌ریزی کرد و هزینه‌های آن را مشخص نمود.

هزینه‌های عروسی شامل چه چیزهایی می‌شود؟

هزینه‌های مربوط به فیلم‌برداری و عکاسی عروسی

به صورت کلی هدف از برگزاری مراسم عروسی ثبت و خلق لحظات زیبا و هیجان‌انگیز در مهم‌ترین روز زندگی عروس و داماد است و استفاده از خدمات فیلم‌برداری و عکاسی امری ناگزیر است. هزینه‌های مربوط به عکاسی و فیلم‌برداری نیز می‌تواند تحت تأثیر فاکتورهای مختلفی همچون تعداد دوربین‌ها، نوع کلیپ و عکس‌های عروس و داماد، مدت زمان فیلم‌برداری، سابقه و اعتبار گروه فیلم‌برداری و … قرار داشته باشد.

هزینه موسیقی مراسم

به صورت کلی جذابیت و هیجان مراسم‌های عروسی ناشی از اجرای موسیقی، رقص و پایکوبی و شادی مهمانان است و برای اجرای موسیقی زنده نیز لازم است که از گروه‌ها و تیم های حرفه‌ای استفاده شود. هزینه‌های مربوط به موسیقی در مراسم عروسی نیز می‌تواند تحت تأثیر عواملی همچون تجهیزات و ابزار گروه موسیقی، شهرت و اعتبار گروه، مدت زمان اجرای موسیقی و … قرار بگیرد.

هزینه‌های مربوط به دیزاین و گل‌آرایی

در زمان مراسم عروسی معمولا از مواردی همچون کلبه عروس، نورپردازی، دسته‌گل عروس و … استفاده می‌شود و هر کدام از این موارد می‌توانند هزینه‌های جداگانه‌ای در بر داشته باشند و حتما باید به آنها توجه شود. نورپردازی و دیزاین تالار و باغ تالار می‌تواند توسط تیم های حرفه‌ای انجام شود و به تجهیزات و لوازم مختلفی نیاز دارد.

هزینه‌های مربوط به ماشین عروس

ماشین عروس نیز از جمله مواردی است که می‌تواند در زمان برگزاری مراسم عروسی هزینه‌های مختلفی داشته باشد. افرادی که دارای ماشین شخصی باشند فقط هزینه‌های مربوط به گل‌آرایی و تزئین ماشین را پرداخت می‌کنند اما افرادی که دارای ماشین شخصی نبوده و یا تمایل داشته باشند از ماشین‌های خاصی به عنوان ماشین عروس استفاده کنند علاوه بر هزینه گل‌آرایی باید هزینه رنت خودرو را نیز تقبل کنند.

هزینه‌های مربوط به حلقه عروس و داماد

اکسسوری ها، زیورآلات و جواهرات همواره در مراسم‌های عروسی مورد استفاده قرار گرفته‌اند و لازم است که هزینه‌های آن‌ها نیز برآورد و محاسبه شود. سرویس طلای عروس نیز از جمله مواردی است که در هزینه‌های عروسی تأثیرگذار است. هزینه‌های مربوط به هر کدام از موارد گفته شده مانند حلقه عروسی، سرویس طلای عروسی و … نیز می‌تواند بر اثر فاکتورها و عوامل مختلفی متغییر باشد و باید از مدت‌ها قبل به صورت دقیق برآورد و محاسبه شوند.

سایر هزینه‌های عروسی

در کنار تمامی مواردی که عنوان شد فاکتورها و عوامل دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند در هزینه‌های عروسی مؤثر باشند. از جمله مهم‌ترین نکات مؤثر در هزینه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •       هزینه‌های سفارش کارت عروسی
  •       هزینه‌های کیک و شیرینی
  •       هزینه‌های مربوط به گیفت عروس
  •       هزینه‌های مربوط به پذیرایی از مهمانان و…

 جمع‌بندی نهایی

در زمان ازدواج مراسم‌های مختلفی از خواستگاری، عقد تا نامزدی و پاتختی وجود دارند که هر کدام شرایط خاص خود را داشته و نیاز به هزینه‌های متفاوتی دارند. برگزاری مراسم عروسی نیز می‌تواند هزینه‌های منحصربه‌فردی داشته باشد که شامل هزینه رزرو تالار، هزینه لباس عروس و داماد، هزینه آرایشگاه، هزینه فیلم‌برداری و عکاسی، هزینه اجرای موسیقی و … هستند و لازم است که زوج‌های جوان بر اساس میزان بودجه خود از مدت‌ها قبل تمامی هزینه‌ها را مدیریت کنند تا دچار چالش و مشکل نشوند.

روز عروسی از جمله مهم‌ترین روزهای زندگی هر فردی به شمار می‌رود و همه افراد تمایل دارند که این روز را با شکوه هرچه بیشتر برگزار کنند و با انتخاب باغ تالار و تشریفات عروسی مجرب خاطرات این روز را به خوبی برای همیشه زنده نگه دارند.

گروه باغ تالار میرزایی در گمدره آماده ارائه خدمات عروسی با به صرفه ترین هزینه‌های عروسی به زوج های عزیز می باشد. همچنین این مجموعه با دارا بودن 6 هزار متر مربع فضا و داشتن درختان کهنسال، به ویژه بید مجنون، و برکه آب زیبا در وسط محوطه چمن یکی از خاص‌ترین فضاها را برای شما فراهم کرده است.

هدف مجموعه باغ تالار میرزایی ارائه کیفیت بالا برای اجرای بی نقص مراسم شما می باشد . جهت رسیدن به این هدف ، تمامی خدمات ما به صورت اختصاصی و منحصر به فرد برای شما انجام می پذیرد . تیم دیزاین و دکوراسیون ، تمام فضاها را هماهنگ با سبک و تم درخواستی شما طراحی و چیدمان میکند. بهترین و با کیفیت ترین مواد اولیه در اختیار سرآشپز اختصاصی و تیم تشریفات باغ تالار قرار میگیرد تا با سلایق و ذائقه مورد پسندتان از میهمانان شما به بهترین نحو ممکن پذیرایی نمایند. مجموعه باغ تالار میرزایی با استفاده از متخصصین و آموزش های مکرر پرسنل خود در تلاش است تا تمامی جزئیات یک مراسم  به بهترین صورت انجام پذیرد.