زمانی که دو نفر تصمیم می‌گیرند که ازدواج کرده و یک زندگی جدید را شروع کنند ممکن است به دلیل تفاوت‌های فرهنگی، خانوادگی، تحصیلی، نژادی، مذهبی، زبانی و … چالش‌ها و مشکلاتی از شروع رابطه و عقد خود داشته باشند که امری کاملاً طبیعی است. اگرچه امروزه جوانان ترجیح می‌دهند که از ابتدا با تمامی اخلاقیات شریک خود آشنا شوند اما در حقیقت افراد تا بعد از عقد بسیاری از ویژگی‌های شخصیتی خودشان را بروز نمی‌دهند به همین دلیل بعد از عقد ممکن است چالش‌هایی از انتخاب باغ تالار وبرگزاری عقد و دوران عقد و غیره داشته باشند. در ادامه مطلب به بررسی مشکلات مختلف و چالش عقد تا عروسی پرداخته خواهد شد.

چالق عقد تا عروسی

مهم‌ترین چالش‌های دوران عقد

دوران عقد تا عروسی به عنوان یک برهه زمانی خاص در زندگی زوج‌ها شناخته می‌شود چرا که افراد می‌توانند با مشکلات، چالش‌ها، دغدغه‌ها و حساسیت‌های جدیدی مواجه شوند. در دوران عقد و قبل از عروسی ممکن است چالش‌های مختلفی وجود داشته باشد که مهم‌ترین آنها به شرح زیر هستند:

داشتن باورهای نادرست درباره خانواده همسر

تمام افراد قبل از عقد باورهای نادرستی دارند که بعد از ازدواج تغییر خواهند کرد. روابط عروس و مادرشوهر، روابط جاری‌ها، روابط باجناغ‌ها و … از جمله باورهای نادرستی است که باعث ترس و دغدغه زوج‌های جوان می‌شوند. زوج‌های جوان می‌توانند با تغییر دیدگاه‌های خود، داشتن تمرین و داشتن انعطاف‌پذیری بالا باورهای خودشان را اصلاح کرده و این چالش‌ها را برطرف کنند. البته باید توجه داشت که انعطاف‌پذیری به معنی تسلیم شدن و مظلوم بودن نیست و فرد می‌تواند با شناخت احساسات خود و اطرافیان به‌خوبی مشکلات را مدیریت و برطرف کند.

عدم شناخت خانواده همسر

اگرچه در ازدواج‌های فامیلی شناخت خانواده‌ها کار سختی نیست اما زمانی که دو فرد از دو خانواده متفاوت با هم ازدواج می‌کنند ممکن است در شناخت اطرافیان خود مشکل داشته باشند و عدم شناخته از خانواده همسر می‌تواند باعث بروز چالش‌های جدید و مشکلات مختلف شود. خانواده‌هایی که شناختی از همدیگر ندارند ممکن است برداشت‌های متفاوتی از پیشنهادات همدیگر داشته باشند و در نهایت سوءتفاهم‌های مختلفی ایجاد شود. در حقیقت هیچ نیاز و لزومی نیست که بعد از جاری شدن خطبه عقد زوج‌های جوان، خانواده از نقش جدید خود اطلاعات کافی داشته باشند در غیر این صورت ممکن است مشکلات و چالش‌های متعددی ایجاد شود.

عدم داشتن مهارت‌های زندگی

داشتن مهارت‌های زندگی می‌تواند اهمیت و ارزش بسیار زیادی در شروع یک زندگی جدید برای زوج‌های جوان داشته باشد. البته باید توجه داشت که این مهارت‌ها از کودکی باید توسط والدین به فرزندان آموزش داده شود. در کنار آموزش‌های خانواده لازم است که زوجه‌ای جوان نیز به دنبال یادگیری مهارت‌های مهم زندگی باشند. نحوه گفتگو، نحوه برقراری ارتباط و … اهمیت زیادی دارند و باید افراد برای تقویت مهارت‌های خود تلاش کافی داشته باشند.

انتظار تغییر کردن بعد از عقد

مسئله‌ای که امروزه بسیار مشاهده می‌شود این است که افراد انتظار دارند عروس یا داماد بعد از عقد تغییر بکنند. نحوه پوشش، نحوه رفتار، ادبیات، سبک زندگی و … مواردی هستند که ده‌ها سال از سوی افراد تکرار شده‌اند بنابراین نباید انتظار داشت که این موارد در مدت کوتاهی تغییر کند هرچند که تعدادی از این موارد هیچ‌وقت تغییر نخواهند کرد. در کل هرگونه دخالت در رفتار و ویژگی‌های افراد باید در قالب مرز و چهارچوب‌های مشخصی باشد و نباید انتظارات بی‌جایی داشت.

طولانی شدن دوران عقد

یکی از مهم‌ترین و شاید مخرب‌ترین چالش‌های دوران عقد طولانی شدن آن است که می‌تواند به دلایل مختلف باشد. در حقیقت طولانی شدن دوران عقد زوجه‌ای جوان می‌تواند ناشی از مسائل مالی و اقتصادی، تحصیلات و سربازی، تجمل‌گرایی، انتظارات و توقعات غیرمعقول، شناخت کم طرفین از هم و … باشد. در کنار چالش‌های عنوان شده چالش‌های دیگری نیز وجود دارند که ریشه قبلی نداشته و فقط در این دوران خاص به وجود می‌آیند.

برگزاری مراسم عقد

یکی از مهم‌ترین چالش‌های دوران عقد برگزاری مراسم است. در بسیاری از مناطق ایران مراسم عقد و نامزدی به شکلی ساده انجام می‌شود و مراسم عروسی کامل‌تری و با جزئیات بیشتر برگزار می‌شود درحالی‌که در بعضی از مناطق دیگر مراسم عقد اهمیت و ارزش بالایی دارد. انتخاب لباس عروس، انتخاب ماشین عروس، دعوت کردن مهمانان، رزرو کردن تالار، باغ تالار و …، ساخت کلیپ عقد، سفره‌آرایی عقد و … از جمله مواردی هستند که می‌توانند چالش‌هایی برای زوج‎های جوان ایجاد کنند. به‌صورت کلی در دوران عقد ممکن است ده‌ها چالش مختلف دامن‌گیر زوج‌های جوان شود و افراد باید تلاش کنند که به‌خوبی و با آسودگی آنها را مدیریت و برطرف نمایند.

برگزاری مراسم عقد

چالش‌های عروسی

می‌توان گفت کسانی که از چالش‌های دوران عقد به ‌سلامت عبور کرده باشند می‌توانند امیدواری بیشتری به زندگی آینده خود داشته باشند چرا که توانسته‌اند بسیاری از مسائل را بپذیرند و انعطاف‌پذیری بالایی داشته باشند. عروسی نیز همانند دوران عقد می‌تواند چالش‌هایی داشته باشد که البته با مدیریت منطقی و داشتن صبر و تحمل می‌توان به‌راحتی آنها را برطرف کرد. از جمله مهم‌ترین چالش‌های عروسی می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

نحوه برگزاری مراسم عروسی

متأسفانه یا خوشبختانه امروزه رسم و رسومات عجیب‌وغریبی در مراسم‌های عروسی باب شده است که می‌تواند مشکلات و چالش‌های متعددی برای افراد ایجاد کند. از جمله مهم‌ترین چالش‌ها برای برگزاری مراسم عروسی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

برگزاری عروسی یا ماه عسل

می‌توان گفت اولین چالش زوجه‌ای جوان در عروسی برگزاری مراسم عروسی است. بسیاری از افراد تمایل دارند که حتماً برای عروسی خود مراسم داشته باشند و با دعوت کردن مهمانان، آشنایان، دوستان و … لحظات ماندگاری را برای خودشان ثبت کنند. برگزاری مراسم می‌تواند هزینه‌های متعددی در بر داشته باشد و شاید همه افراد توان برگزاری آن را نداشته باشند به همین دلیل تعدادی از زوج‎های جوان نیز تمایل دارند با رفتن به ماه عسل در مخارج خود صرفه‌جویی کنند. در حقیقت برگزاری یا عدم برگزاری مراسم عروسی یک چالش ساده است و چنانچه افراد بتوانند به خوب همدیگر را درک کنند به سادگی حل خواهد شد.

انتخاب تالار و باغ تالار

کسانی که تصمیم به برگزاری مراسم عروسی می‌کنند ممکن است در انتخاب تالار، رستوران، باغ، باغ تالار و … دچار چالش شوند. برگزاری مراسم در هر کدام از این مکان‌ها می‌تواند مزایا و معایب خاص خود را داشته باشد. در حقیقت عوامل مختلفی می‌توانند در انتخاب تالار و باغ تالار مؤثر باشند که مهم‌ترین آنها شامل میزان بودجه، فصل و زمان برگزاری مراسم، تعداد مهمانان، مراسم‌های مختلف، نحوه دسترسی و … هستند. به عنوان مثال انتخاب باغ تالار در گرمدره از نظر جغرافیایی و موقعیت مکانی می‌تواند گزینه مناسبی برای ساکنان استان البرز باشد.

نحوه برگزاری مراسم عروسی

نحوه پذیرایی از مهمانان

یکی دیگر از چالش‌های مراسم عروسی نحوه پذیرایی از مهمانان است که مهم‌ترین و اصلی‌ترین رکن مراسم به شمار می‌رود. امروزه روش‌های متعددی برای پذیرایی از مهمانان وجود دارد که شامل تک پرس، دیس پرس و سلف سرویس است. همچنین انتخاب فینگرفودهای مراسم عروسی می‌تواند چالش ویژه‌ای در برگزاری مراسم باشد. البته باید توجه داشت که پذیرایی از مهمانان ارتباط مستقیمی با میزان بودجه افراد دارد.

  • علاوه بر موارد گفته شده چالش‌های دیگری همچون دیزاین و گل‌آرایی تالار، گل‌آرایی ماشین عروس، نورپردازی تالار، اجرای موسیقی، هدیه دادن به مهمانان، زمان و ساعت برگزاری مراسم و … می‌توانند مشکلات و چالش‌هایی برای افراد ایجاد کنند و در نهایت لازم است که با مدیریت درست هزینه‌ها، زمان‌بندی و … تمامی آنها برطرف شود.

عقد و عروسی به عنوان یکی از مهم‌ترین مراحل و برهه‌های زندگی افراد شناخته می‌شود که در اصل مرز بین زندگی گذشته و زندگی آینده آنها خواهد بود به همین دلیل ممکن است افراد دچار چالش‌ها و دغدغه‌های متعددی شوند. با مدیریت صحیح چالش‌های عقد تا عروسی افراد می‌توانند زندگی جدید خود را با آرامش و آسودگی خاطر شروع کنند و برای این کار لازم است که صبر، تحمل و انعطاف‌پذیری بالایی داشته باشند.