یکی از شیرین ترین مراسم قبل از عروسی مراسم بله برون است. وقتی که خواستگاری انجام شده و حالا همه می خواهند بله نهایی را از زبان عروس خانم بشنوند. در این مراسم معمولا خانواده و بستگان درجه یک عروس و داماد حضور دارند و بعد از بله گرفتن از عروس، توافقات نهایی را درباره عقد و عروسی انجام می دهند. مثل مهریه، شیربها، تاریخ مراسم، محل برگزاری جشن عروسی، تالار، باغ تالار در گرمدره و غیره.

از آنجایی که چنین شب هایی فقط یک بار در زندگی هر زوج تکرار می شوند، زوج ها و خانواده هایشان سعی می کنند این مراسم را به شکل زیبا و خاطره انگیزی برگزار کنند. برای برگزاری جشن بله برون رسم و رسوماتی وجود دارد که البته در نقاط مختلف ایران متفاوت است.

اما یک سری از رسومات و همچنین وسایل و تزئیناتی که در این مراسم مورد استفاده قرار می گیرند، تقریبا مشترک و رایج هستند. خیلی از این لوازم و هدایا را خانواده داماد تهیه کرده و به منزل عروس می برند. تهیه برخی از تزئینات نیز بر عهده خانواده عروس به عنوان میزبان است. در ادامه این نوشته قصد داریم به مهم ترین و رایج ترین لوازمی که در لیست خرید بله برون وجود دارند، اشاره کنیم.

یک جلد قرآن کریم

بخش عظیمی از مردم ایران مسلمان هستند و قرآن کریم را نشانه ای از نور و رحمت و برکت می دانند. بدیهی است که در مراسم بله برون که جزو ابتدایی ترین مراسم پیوند زوج و آغاز یک زندگی مشترک است، قرآن هم حضور داشته باشد. بنابراین یک جلد نفیس و زیبا از قرآن معمولا در این مراسم وجود خواهد داشت.

لیست خرید بله برون

حلقه نشان بله برون

یکی از چیزهایی که جزو لاینفک بله برون است انگشتر نشان است. خانواده داماد حلقه ظریف و زیبایی را برای عروس خانم می برند و به دست او می کنند. این حلقه نباید در حد حلقه ازدواج باشد یا قیمت خیلی زیادی داشته باشد. چون قرار است فقط به عنوان نشان، تا تاریخ ازدواج در دست عروس بماند.

بنابراین بهتر است در خرید حلقه نشان سختگیری نکنید. از طرفی یکی از زیبایی های این هدیه این است که عروس خانم قبلا این حلقه را ندیده و می توانید با سلیقه خود او را سورپرایز کنید.

کله قند بله برون

یکی دیگر از رسم های رایج برای لیست خرید بله برون کله قند است. معمولا ریش سفیدی از خانواده داماد روبروی زوج تازه به هم پیوسته می نشیند و بعد از دعای خیر و آرزوی خوشبختی، کله قند را می شکند. کله قندهای تزئین شده زیبا و گوناگونی در بازار وجود دارند که می توانید برای این مراسم تهیه کنید. اما اگر خیلی مشکل پسند هستید می توانید خودتان کله قندی را تهیه کرده و با روبان و تور و چیزهای دیگر تزئینش کنید.

برخی از خانواده ها ترجیح می دهند کار گل آرایی بله برون و دیگر تزئینات را از طریق تشریفات مجالس سفارش داده و برخی دیگر خودشان بر عهده می گیرند.

کله قند بله برون

پارچه یا لباس نامزدی

رسم است که خانواده داماد پارچه یا لباس زیبایی را در این مراسم به عروس خانم هدیه دهند. معمولا این پارچه یا لباس قبلا با سلیقه خود عروس انتخاب و خریده می شود. البته قانون سفت و سختی وجود ندارد و می توانید بدون حضور عروس آن را تهیه کنید اما بهتر است از سلیقه او اطلاع داشته باشید.

خیلی ها این لباس را هنگام خرید سبد بله برون در آن می گذارند و تزئین می کنند. یادتان باشد که تزئینات بخش مهمی از تمامی مراسم های ازدواج است و می تواند زیبایی و دلربایی بیشتری به همه چیز ببخشد. پس از تزئین وسایل بله برون غافل نشوید.

دفتر بله برون

این یک قلم کمی جدیدتر از اقلام دیگر است. در گذشته تکه کاغذی می آوردند و قول و قرارها را روی آن یادداشت می کردند، اما امروزه دفترهایی برای این منظور به بازار آمده است. دفترهایی زیبا و شکیل و تزئین شده. معمولا پس از بله گرفتن از عروس خانم و تقدیم هدایا و انداختن عکس های یادگاری، بزرگترها توافقاتشان را در این دفتر زیبا می نویسند و امضا می کنند. قول و قرارها تقریبا مهم ترین بخش مراسم های قبل از عروسی هستند.

کیک بله برون

خیلی از خانواده ها همراه با لوازم و هدایا کیک و شیرینی هم تهیه می کنند و به مراسم بله برون می برند. معمولا کیک از شیرینی جذاب تر است و در لیست خرید بله برون قرار می گیرد. یک کیک رنگی و جذاب و تزئین شده می تواند کام همه را شیرین کرده و مراسم شما را دوست داشتنی تر کند.

گل بله برون

خرید گل بله برون یکی از واجبات لیست خرید بله برون است. گل فروشی ها این گل ها را به شکل زیبایی تزئین و آماده می کنند. اما خودتان هم می توانید برای تزئین گل ها اقدام کنید. همچنین می توانید انگشتر نشان را در میان گل ها بگذارید. البته خرید گل فقط مختص خانواده داماد نمی شود بلکه خانواده عروس هم می توانند با گل آرایی مجلس را زیبا کنند.

باکس بله برون

همانطور که گفتیم دیزاین و تزئینات نقش مهمی در این مراسم و تمامی مراسم های عروسی و ازدواج ایفا می کند. برای مراسم بله برون معمولا هدایا را در باکس زیبایی می گذارند. انواع باکس های شیشه ای مختلف، به صورت مربع یا چند وجهی و با تزئینات بسیار زیبا در بازار موجود هستند که می توانید برای این کار تهیه کنید. قیمت وسایل بله برون بسته به نوع آنها متفاوت است. قرار دادن هدایا در یک باکس زیبا جلوه خیلی قشنگی به آنها می بخشد. خرید باکس بله برون یکی از اقلام لیست خرید بله برون است.

پیشنهاد مطالعه : می توانید مطلب عکاسی فرمالیته عروسی را در این لینک بخوانید.

وسایل بله برون را از کجا بخریم؟

خیلی از افراد سوال می کنند که کجا می توانند بهترین و مناسب ترین لوازم مخصوص بله برون را پیدا کنند. برای تهیه اقلامی که در این مطلب برشمردیم شما می توانید به فروشگاه ها و مغازه های تشریفات مجالس مراجعه کنید. فروشگاه های تشریفات عقد و عروسی و بله برون، طلافروشی ها، گل فروشی ها، مراکز خرید لباس و پارچه و غیره. این مراکز در تهران و شهرهای دیگر وجود دارند و می توانید با یک جستجوی ساده در اینترنت یا شبکه های اجتماعی آنها را پیدا کنید، نمونه کارهایشان را ببینید و برای خرید و سفارش اقدام کنید.

در این نوشته سعی کردیم ضروری ترین و رایج ترین لوازمی را که در لیست خرید بله برون وجود دارند، به شما معرفی کنیم. اگر در آستانه این مراسم هستید بهتر است با آرامش و بدون استرس نسبت به تهیه این وسایل اقدام کنید و سخت نگیرید چون هدف تنها داشتن مجلسی خوشایند و آرزوی خوشبختی برای زوج است. امیدواریم که خواندن این مطلب برای شما مفید بوده باشد.