حنابندان یکی از قدیمی ترین و قشنگ ترین مراسم ازدواج است. این مراسم معمولا یکی دو شب قبل از جشن عروسی برگزار می شود. در این محفل زنان کاسه حنا را دور تا دور می گردانند، دست هایشان را به حنا آغشته می کنند و آواز و شعر می خوانند.

طبق آیین ها و باورهای قدیم ایران باستان، حنا از بهشت می آید و سعادت و نیکی و شادی با خود می آورد. امروزه این مراسم به پررنگی گذشته نیست و برخی آن را برگزار نمی کنند. اما همچنان هستند کسانی در شهرها و روستاها که به برگزاری مراسم زیبای حنابندان پایبند اند.

حنابندان علاوه بر ایران در ترکیه و هندوستان هم رایج است. در ایران این مراسم در هر شهر یا روستا به گونه ای متفاوت اجرا می شود و رسم و رسوماتش تا حدی با هم فرق دارند، اما کلیت جشن در همه جا یکسان است. در ادامه این نوشته قصد داریمدرباره مراسم حنابندان و همه جزئیات مربوط به آن حرف بزنیم.

مراسم حنابندان

میزبان مراسم حنابندان کیست؟

خانواده عروس میزبان مراسم هستند و در صورتی که خانه فضای کافی نداشته باشد سالن یا باغ تالار مناسبی را برای برگزاری مراسم رزرو می کنند. خانواده داماد معمولا هزینه های لباس و آرایشگاه و جواهرات را تقبل می کنند.

همچنین خانواده داماد حنا را تزئین می کنند و در طبق در کنار هدایای دیگر قرار داده و به خانه عروس می برند. مراسم با شور و شادی و پایکوبی شروع می شود و دو خانواده خلعتی به عروس و داماد هدیه می دهند.

نحوه برگزاری مراسم حنابندان چگونه است؟

هر مراسمی آیین های خودش را دارد. شیوه برگزاری مراسم پاتختی و حنابندان و بله برون قطعا با هم متفاوت است. همانطور که گفتیم در این مراسم همه دست هایشان را به حنا آغشته می کنند اما مهم تر از همه عروس و داماد هستند که باید به دست های هم حنا بزنند. یکی از اقدامات رایج دیگر این است که یک طراح حنا را به این جشن دعوت می کنند و از او می خواهند که روی دست ها نقش های زیبایی با حنا طراحی کند. گاهی هم گیفت های حنا را بین میهمانان پخش می کنند.

در این مراسم شعرها و آوازهایی همراه با حنای عروس خوانده می شود. یکی از معروف ترین این شعرها از به سیستان می آید که حین بردن هدایا و حنا به منزل عروس خوانده می شد. این شعر امروز نیز با تغییراتی در این مراسم خوانده می شود.

???? امشب حنا می بنده / به دست و پا می بنده
اگر حنا نباشه / آب طلا می بنده
حنا حنا می بنده / به دست و پا می بنده
حنای زابل جانه / فامیل شاه (داماد) می بنده
حنا حنا حنایه / حنا چه خوش نمایه
دست عروس نبندین / تا مادرش بیایه ????

دکوراسیون و پذیرایی حنابندان چگونه است؟

مراسم حنابندان یک مراسم سنتی و قدیمی است. بنابراین برای دکوراسیون مجلس معمولا از پرده های سنتی با زمینه قرمز، کوسن هایی با روکش سنتی، گلیم، و فانوس و چراغ و ظروف مسی استفاده می شود. این رنگ ها و تزئینات می توانند جلوه ای فوق العاده به این مراسم ببخشند. می توانید این دکوراسیون را با آرایش و زیورآلات عروس ست کنید. قیمت آرایش عروس و جزئیات آن برای هر یک از مراسم مختلف را می توانید از آرایشگاه مورد نظر خود سوال کرده و درخواست دهید.

معمولا در این مراسم با شام از میهمانان پذیرایی نمی شود چون حنابندان معمولا بعد از ساعت شام برگزار می شود. اما میوه جات و تنقلات دیگر در این مراسم برای پذیرایی استفاده می شوند. البته خانواده عروس در صورت تمایل می توانند با شام نیز از میهمانان خود پذیرایی کنند.

نحوه تزئین ظرف حنا چگونه است؟

در قدیم رسم بود که حنا را در ظرف بزرگی می ریختند و اطراف آن را با شمع تزئین می کردند. هرچه زمان گذشت این تزئینات جدیدتر و کامل تر شد. امروزه گاهی حنا را به شکل یک کیک چند طبقه و گاهی به شکل گلی زیبا درست می کنند.

از ظرف های مسی یا شیشه ای کوچک و زیبا استفاده می کنند و همچنین آن را به صورت گیفت جشن به میهمانان می دهند. از ایده های دیگر برای تزئین ظرف حنا می توان به استفاده از شابلون هایی با طرح های متنوع مثل طرح گل و پروانه و ستاره اشاره کرد.

نحوه تزئین ظرف حنا چگونه است؟

برای حنابندان چه لباسی باید پوشید؟

لباس حنابندان نباید درحد لباس عروسی مجلل و کارشده باشد. لباس مراسم حنابندان هم مثل لباس مراسم عقد و نامزدی معمولا ساده تر انتخاب می شود. رنگ های صورتی و آبی و نباتی و کالباسی انتخاب های مناسبی برای این جشن هستند. همچنین می توانید از تاج ساده ای برای تاج حنابندان همراه با لباس خود استفاده کنید. خیلی از زوج ها نیز ست لباس حنابندان عروس و داماد را پیش از برگزاری مراسم انتخاب کرده و سفارش می دهند تا با هم هماهنگی بیشتری داشته باشند.

در این نوشته سعی کردیم درباره مراسم حنابندان و تمامی جنبه ها و جزئیات مربوط به آن حرف بزنیم. بدیهی است که برگزاری این مراسم بستگی به رای و نظر و سلیقه دو خانواده و همچنین خود عروس و داماد دارد. خیلی از خانواده ها همچنان به اجرای رسم و رسومات قدیمی و سنتی پایبند هستند و برخی دیگر نه.

اما در هر صورت زیبایی چنین مراسم هایی غیر قابل انکار است. مراسم و آیین های ازدواج در فرهنگ ایرانی همگی پر از مفهوم و لطف و خیر هستند و برگزاری آنها می تواند شیرینی و الفت بین دو خانواده و همچنین مهر و علاقه و عشق بین عروس و داماد را قوت بیشتری ببخشد. از این رو همه این مراسم ها شایسته احترام اند.

باغ تالار میرزایی به عنوان یکی از شیک‌ترین، لوکس‌ترین، معتبرترین و بهترین باغ تالار گرمدره شناخته می‌شود که فعالیت خود را از سال 1378 شروع کرده و همواره در تلاش بوده است که رضایت حداکثری مشتریان خود را جلب کند. این باغ بیشتر از 6 هزار مترمربع فضای مفید داشته و به واسطه داشتن درختان کهن‌سال و زیبا و همچنین برکه آب و چمن محوطه می‌تواند لحظات ماندگاری در مناسبت‌های مختلف برای افراد ثبت کند. این باغ تالار دارای دو سالن مجزا با طراحی و دکوراسیون متفاوت بوده که می‌توانند میزبان انواع مراسمات مختلف از جمله عروسی، تولد، عقد و … باشند.

به دلیل موقعیت مکانی و شرایط آب و هوایی مناسب تعداد زیادی باغ تالار وجود دارند که هر کدام از شرایط و ویژگی‌های منحصربه‌فردی برخوردار بوده و خدمات متنوعی به مشتریان خود ارائه می‌کنند. باغ تالار میرزایی یکی از بهترین باغ تالارها برای برگزاری انواع مراسمات است که به سبب داشتن ویژگی‌های منحصربه‌فرد می‌تواند میزبان بسیاری از مناسبت‌ها و افراد مختلف باشد.

شماره تماس: ۰۹۱۲۸۸۸۲۵۶۱

آدرس اینستاگرام باغ تالار میرزایی