هرچند که ازدواج و شروع یک زندگی جدید و ارتباط با یک فرد و خانواده جدید و ورود به یک دنیای تازه می‌تواند هیجان، جذابیت‌ها، تجربه‌ها و زیبایی‌های ویژه‌ای داشته باشد اما قطعاً می‌تواند چالش‌ها و دغدغه‌هایی نیز برای زوج‌های جوان داشته باشد.

یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین چالش‌های زوج‌های جوان در شروع زندگی نحوه برگزاری مراسماتی همچون بله برون، عقد، نامزدی و عروسی است چرا که هر کدام از این مراسم‌ها می‌توانند شرایط و رسم و رسومات خاص خود را داشته باشند. یکی از مهم‌ترین نکاتی که در برگزاری مراسم عروسی باید مورد توجه قرار بگیرد میزان هزینه‌های عروسی است که در حقیقت اولین و مهم‌ترین فاکتوری است که قبل از برگزاری مراسم عروسی باید برآورد شود. در ادامه مطلب به بررسی هزینه‌های عروسی و اولویت‌بندی آنها پرداخته خواهد شد.

چک لیست هزینه‌های عروسی

اهمیت مدیریت هزینه‌های عروسی

معمولاً زوج‌های جوان که قصد شروع یک زندگی جدید را دارند خصوصاً در شرایط کنونی جامعه از نظر مالی دست و بال بازی ندارند و لازم است که برای جلوگیری از بروز مشکلات ناشی از مسائل مالی از همان ابتدای شروع زندگی خود مدیریت درستی در هزینه‌های خود داشته باشند.

متأسفانه امروزه فاکتورهای مختلفی در مراسم‌های عروسی ترند و پررنگ شده‌اند که حذف آنها هیچ لطمه‌ای به فلسفه، هیجان، جذابیت و ماندگاری مراسم وارد نخواهد کرد و وجود آنها فقط هزینه‌های بیشتری برای زوج‌ها در بر خواهد داشت. مهم‌ترین کار برای برگزاری مراسم عروسی برآورد میزان هزینه‌ها و مدیریت آن است که باید زوج‌های جوان به کمک خانواده و اطرافیان انجام بدهند.

مقاله ای با عنوان ایده‌های برگزاری جشن نامزدی در خانه قبلا در بلاگ نوشته شده است که می توانید مطالعه کنید.

لیست هزینه‌های عروسی

همانطور که گفته شد امروزه رسم و رسومات و فاکتورهای مختلفی در مراسم عروسی به شکل ترند در آمده‌اند که در حقیقت حذف آنها نیز نمی‌تواند خللی به مراسم وارد کند اما برای برگزاری یک مراسم کامل لازم است که حتماً لیستی از امور انجام شود که هر کدام هزینه‌های متفاوتی در بر خواهند داشت. مواردی که در برآورد هزینه‌های عروسی اهمیت و ارزش دارند به شرح زیر هستند:

  • رزرو تالار یا باغ تالار

رزرو تالار یا باغ تالار اولین و مهم‌ترین موردی است که باید برای برگزاری مراسم عروسی مورد توجه قرار بگیرد. هزینه‌های مربوط به رزرو تالار می‌تواند به فاکتورهای مختلفی همچون تعداد مهمانان دعوت شده به مراسم، امکانات و خدمات تالار، شهر و منطقه محل برگزاری مراسم، تاریخ و زمان عروسی و … بستگی داشته باشد. در مقاله‌ای تحت عنوان چند نکته برای انتخاب باغ تالار به بررسی کامل نکات مهم در انتخاب و رزرو باغ تالار پرداخته شده است و می‌تواند در مدیریت هزینه‌ها به افراد کمک کند.

  • هزینه پذیرایی از مهمانان

تعداد مهمانان اهمیت بسیار زیادی دارد و می‌تواند در بسیاری از هزینه‌های برگزاری مراسم تأثیر مستقیم داشته باشد اما مهم‌ترین آنها هزینه‌های مربوط به پذیرایی است. امروزه از منوهای غذایی مختلفی در مراسم‌های عروسی مانند دیس پرس، سلف سرویس و تک پرس استفاده می‌شود و در بسیاری از مراسم‌ها نیز میز فینگرفود قرار داده می‌شود که هر کدام هزینه‌های متفاوت خواهند داشت. با توجه به تعداد مهمانان باید یک منوی مناسب انتخاب شود و گزینه‌های اضافی و پرهزینه حذف شوند.

لیست هزینه‌های مراسم عروسی

  • هزینه‌های لباس و آرایشگاه

روز عروسی تمام توجهات بر روی عروس و داماد خواهد بود به همین دلیل آراستگی و زیبایی آنها اهمیت بالایی دارد. انتخاب لباس عروس و داماد، نوع آرایش و میکاپ و … می‌تواند هزینه‌های متفاوتی داشته باشد. عروس و داماد می‌توانند برای انتخاب لباس و آرایش انتخاب‌های متعددی داشته باشند و در نهایت هزینه‌های خودشان را مدیریت کنند. حذف پکیچ‌های اضافه مانند لنز، ناخن، اکستنشن، کاشت مژه و … و یا خرید لباس عروس شخصی به جای کرایه کردن آن می‌تواند در کاهش هزینه‌های عروسی بسیار تاثیرگذار باشد.

  • هزینه‌های مربوط به عکاسی و فیلم‌برداری

یکی دیگر از مهم‌ترین موارد در هزینه‌های عروسی، آتلیه عکاسی و فیلم‌برداری است که اهمیت زیادی نیز دارد. در حقیقت ثبت لحظات زیبای عروسی، تصاویر، فیلم‌ها و … می‌تواند خاطرات زیبایی برای زوج‌ها و خانواده‌های آنها رقم بزند. هزینه‌های عکاسی و فیلم‌برداری می‌تواند تحت تأثیر فاکتورهای مختلفی از جمله تعداد دوربین‌ها، تعداد فیلم‌برداران، مدت‌زمان فیلم‌برداری، تعداد عکس‌های درخواستی، نحوه ساخت کلیپ‌ها و … بستگی داشته باشد و لازم است که از ابتدا تمامی این موارد مشخص شده و در قرارداد منعقد شود.

  • هزینه‌های گل‌آرایی ماشین عروس

تزئین و گل‌آرایی ماشین عروس از جمله مهم‌ترین نکات در برگزاری مراسم عروسی و زیباتر شدن آن است که می‌تواند هزینه‌های مختلفی در بر داشته باشد. چنانچه عروس و داماد قصد اجاره ماشین‌های لوکس و گل‌آرایی آن را داشته باشند می‌بایست هزینه‌های بیشتری پرداخت کنند. استفاده از ماشین دوستان و آشنایان و گل‌آرایی ماشین توسط دوستان می‌تواند در کاهش این هزینه‌ها تأثیر قابل توجهی داشته باشد.

  • هزینه دی جی یا گروه موسیقی

یکی از مهم‌ترین بخش‌ها و ضروریات برگزاری مراسم عروسی، انتخاب دی جی یا گروه موسیقی است چرا که مراسم عروسی بدون اجرای موسیقی هیچ‌گونه جذابیت و هیجانی نخواهد داشت. در اصل بدون موسیقی جشن و پای‌کوبی معنی نخواهد داشت. برای انتخاب دی جی و گروه‌های موسیقی نیز لازم است که حتماً به مواردی همچون اعتبار و سابقه آنها، تجهیزات و امکانات و … توجه شود. هزینه دی جی یا گروه موسیقی نیز می‌تواند تحت تأثیر فاکتورهایی همچون مدت‌زمان مراسم، امکانات گروه، مسافت، تاریخ برگزاری مراسم و … باشد و در نهایت در هزینه‌های عروسی مؤثر باشد.

  • هزینه چینش سفره عقد و عروسی

امروزه زوج‌های جوان از انواع سفره‌های عقد مختلف استفاده می‌کنند که هر کدام می‌توانند از تجهیزات و امکانات مختلفی برخوردار باشند و در نتیجه قیمت و هزینه‌های متفاوتی نیز خواهند داشت. می‌توان با اجاره سفره و تجهیزات لوازم عقد در بسیاری از هزینه‌ها صرفه‌جویی کرد و بسیاری از تشریفات و تدارکات اضافی مراسم را حذف کرد.

  • هزینه دسته‌گل و کیک عروسی

از دیگر مواردی که می‌توانند در هزینه‌های عروسی مؤثر باشند می‌توان به دسته‌گل عروس و کیک اشاره کرد. در حقیقت لزومی ندارد که کیک عروسی به قدری بزرگ باشد که تمامی مهمانان از آن بخورند چرا که تجربه نشان داده است بسیاری از مهمانان تمایلی به خوردن کیک عروسی ندارند و با سفارش یک کیک کوچک‌تر می‌توان در هزینه‌های مراسم عروسی صرفه‌جویی کرد. همچنین لزومی ندارد که دسته‌گل عروس خریداری شود چرا که بعد از مراسم دیگر قابل استفاده نخواهد بود و می‌توان با اجاره کردن آن همراه تاج گل و … در هزینه‌های مراسم صرفه‌جویی کرد.

  • حلقه عروس و داماد و سرویس عروس

از دیرباز استفاده از جواهرات و سرویس‌های زینتی برای عروس به عنوان یک رسم شناخته شده است و در بسیاری از نقاط کشور در زمان عروسی طلا و جواهرات قابل توجهی خریداری می‌شود. با انتخاب درست و دقیق جواهرات، حلقه‌های عروس و داماد، سرویس‌های مختلف می‌توان در هزینه‌های عروسی صرفه‌جویی قابل توجهی کرد هرچند که خرید جواهراتی همچون طلا می‌تواند در آینده یک پشتوانه مالی به شمار برود اما در ابتدای زندگی ممکن است باعث تحت‌فشار قرار گرفتن زوجین شود.

  • هزینه‌های جانبی عروسی

علاوه بر مواردی که عنوان شد می‌توان فاکتورهای متعدد دیگری را نیز بیان کرد که در کاهش یا افزایش هزینه‌های عروسی مؤثر خواهند بود. خرید لوازم خانه و جهیزیه، دیزاین و گل‌آرایی تالار عروسی، میوه و شیرینی برای پذیرایی از مهمانان، گیفت مهمانان، آتلیه عروسی، هزینه کارت عروسی، هزینه لوازم شخصی عروس و داماد، هزینه ورودی تالار و … همگی می‌توانند در هزینه‌های مراسم عروسی نقش پررنگی داشته باشند.

جمع‌بندی نهایی

مراسم عروسی به عنوان نقطه عطف زندگی زوج‌های جوان و شروع یک زندگی جدید شناخته می‌شود و در کنار جذابیت‌ها و هیجانات خاص خود می‌تواند چالش‌هایی داشته باشد که یکی از مهم‌ترین آنها برآورد میزان هزینه‌های مراسم عروسی است. از مهم‌ترین فاکتورهای مؤثر در هزینه‌های عروسی می‌توان به هزینه تالار، پذیرایی، لباس عروس و داماد، عکاسی و فیلم‌برداری، موسیقی، خرید لوازم شخصی و خانگی و … اشاره کرد.