نامزدی از جمله هیجان‌انگیزترین اتفاقات زندگی هر فردی به شمار می‌رود چرا که نوید شروع یک زندگی جدید و متفاوت را می‌دهد و زوج‌های جوان تعهد و مسئولیت‌های جدیدی را تجربه خواهند کرد. برگزاری مراسم نامزدی همانند مراسم عروسی می‌تواند جذابیت‌های منحصربه‌فردی داشته باشد به همین دلیل زوج‌های جوان تمایل دارند که با برپایی جشن و دعوت کردن از دوستان و آشنایان خود لحظات زیبا و ماندگاری برای خود خلق کنند. برگزاری مراسم نامزدی بعد از پروسه آشنایی و خواستگاری و بله برون خواهد بود و معمولاً افراد ترجیح می‌دهند که یک مراسم شیک و کوچک برگزار کنند به همین دلیل معمولاً از تالار، باغ تالار و … برای این جشن استفاده نمی‌شود و مراسم نامزدی در خانه برگزار می‌شود. در ادامه مطلب به بررسی تعدادی از ایده‌های برگزاری جشن نامزدی در خانه پرداخته می‌شود.

ایده‌های برگزاری جشن نامزدی در خانه

اهمیت برگزاری مراسم نامزدی

در حقیقت زمانی که دو نفر قصد داشته باشند که باهم ازدواج کنند در ابتدا فقط خانواده‌های خود را در جریان خواهند گذاشت و مراسم نامزدی به منظور اعلان رسمی این اتفاق به تمامی آشناها خواهد بود و برگزاری مراسم نامزدی به منزله شروع روابط فردی و خانوادگی زوج‌ها خواهد بود. مراسم نامزدی در نقاط مختلف جهان متفاوت است و در کشور ایران نیز به اشکال مختلفی برگزار می‌شود به‌گونه‌ای که در بعضی از مناطق کشور نامزدی از زمان عقد رسمی تا زمان عروسی خواهد بود درحالی‌که در بعضی از مناطق از زمان بله برون تا زمان عقد خواهد بود. به‌صورت کلی اهمیت و ارزش مراسم نامزدی مشخص شدن روابط رسمی زوج‌ها می‌باشد و برای برگزاری این مراسم همانند عروسی می‌توان از تالار، باغ تالار و … استفاده کرد اما معمولاً در منزل برگزار می‌شود.

ایده‌های برگزاری نامزدی در منزل

برگزاری جشن‌ها و مراسم‌های نامزدی، عقد، عروسی و… در خانه می‌تواند چالش‌ها و مشکلات متعدد و بیشتری نسبت به برگزاری مراسم در تالارها، باغ تالارها و … داشته باشد چرا که افراد ناچار خواهند بود تمامی امور را شخصاً مدیریت کرده و انجام دهند. از جمله ایده‌ها و کارهایی که می‌توانند باعث کاهش استرس و اضطراب افراد در برگزاری جشن نامزدی در خانه شوند می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • کرایه کردن سفره عقد

سفره عقد از جمله مهم‌ترین ارکان برگزاری مراسم نامزدی است و با توجه به آنکه آماده کردن و چینش آن می‌تواند زمان‌بر باشد و به ‌دقت و توجه زیادی نیاز دارد می‌توان اقدام به کرایه آن کرد. امروزه انواع مختلفی سفره‌های عقد وجود دارند که هرکدام می‌توانند جذابیت‌ها و زیبایی‌های منحصربه‌فردی داشته باشند. افراد می‌توانند چند روز قبل از تاریخ مراسم خود اقدام به انتخاب و اجاره سفره عقد موردعلاقه خود بکنند. سفره‌های عقد می‌توانند انواع مختلفی همچون سفره‌های ساده، سفره‌های مدرن، سفره‌های فانتزی، سفره‌های روستیک و … داشته باشند و زوج‌ها می‌توانند حق انتخاب‌های زیادی داشته باشند.

  • طراحی و دکوراسیون خانه برای جشن

ایده‌های برگزاری نامزدی در منزل

دکوراسیون، دیزاین و گل‌آرایی منازل نیز از جمله نکات پراهمیت در برگزاری مراسم نامزدی در خانه است و معمولاً نمی‌تواند چالش و مشکلات زیادی برای افراد ایجاد کند چرا که می‌تواند کاملاً سلیقه‌ای باشد. برای این کار افراد می‌توانند شخصاً اقدام به تزئین منزل کرده و یا از تیم‌های حرفه‌ای دیزاینر کمک بگیرند. با استفاده از لوازمی همچون گل‌های مصنوعی و طبیعی، بادکنک‌های کروم، شب‌تاب و براق، شمع و … می‌توان فضای خانه را به شکل جذاب و زیبایی تزئین کرد.

  • کیک نامزدی

یکی دیگر از مهم‌ترین المان‌هایی که در مراسم‌های مختلفی همچون نامزدی، عقد، عروسی و … جایگاه ویژه‌ای دارد کیک است. برای برگزاری مراسم نامزدی در خانه می‌توان کیک‌هایی انتخاب کرد که با سفره عقد، رنگ لباس عروس و … تناسب داشته باشد. برای ساختن و تزئین کیک می‌توان از ایده‌های مختلفی همچون تزئین با میوه‌ها و … استفاده کرد اما می‌توان کیک نامزدی را همانند سفره عقد به‌صورت آماده سفارش داد.

  • لباس نامزدی

برخلاف لباس عروسی می‌توان در مراسم نامزدی از لباس‌های متنوع و مختلفی استفاده کرد. در هرکدام از مناطق مختلف کشور برای برگزاری مراسم نامزدی از لباس‌های مختلفی استفاده می‌شود. اگرچه می‌توان لباس نامزدی را به‌صورت آماده تهیه کرد اما معمولاً دوختن آن می‌تواند به‌صرفه‌تر و زیباتر باشد. برای دوختن لباس نامزدی نیز لازم است که حتماً از قبل اقدام کرد و حداقل 1 هفته قبل از تاریخ مراسم دوخت آن به اتمام رسیده باشد.

  • گروه موزیک

استفاده از گروه موزیک و اجرای موسیقی زنده همواره جز جدایی‌ناپذیر مراسم‌های شادی مانند نامزدی، عقد و عروسی است و می‌تواند هیجان و حال و هوای بی‌نظیری به مراسم بدهد. حتی اگر مراسم نامزدی در محیط کوچکی مانند خانه برگزار شود صرف هزینه برای موسیقی ارزشمند خواهد بود چرا که موسیقی می‌تواند شادی و هیجان ویژه‌ای به مهمانان انتقال بدهد.

  • مهمانان کمتر

هرچند که حضور آشنایان و فامیل‌ها می‌تواند باعث لذت‌بخش‌تر شدن و هیجان بیشتر مراسم شود اما برای برگزاری جشن نامزدی در خانه بهتر است که مهمانان کمتری دعوت شوند. هرچه تعداد مهمانان کمتر باشد پذیرایی از آنها راحت‌تر خواهد بود و در نتیجه لحظات هیجان‌انگیز و جذاب‌تری رقم خواهد خورد. به‌صورت کلی نیازی نیست در مراسم عروسی همه آشنایان و فامیل حضور داشته باشند و حضور اقوام درجه‌یک کافی خواهد بود.

مقاله ای با عنوان مزیت‌های استفاده از باغ تالار نسبت به تالار پذیرایی در بلاگ وجود دارد که می توانید مطالعه کنید.

  • عکس و فیلم‌برداری

عکاسی و فیلم‌برداری در مراسم‌هایی همچون نامزدی، عقد و عروسی اهمیت بسیار زیادی دارد چرا که می‌توان لحظات زیبا و هیجان‌انگیز را ثبت و ذخیره کرد اما لزومی ندارد برای مراسم نامزدی همانند مراسم عروسی هزینه‌های زیادی برای آن پرداخت کرد. برای عکس و فیلم‌برداری از برگزاری جشن نامزدی در خانه می‌تواند از دوستان نزدیک و آشنایان کمک گرفت و در هزینه‌های مراسم صرفه‌جویی کرد.

  • میکاپ و آرایش عروس

به‌صورت کلی برای مراسم نامزدی بهتر است که از آرایش‌های ساده و لایت استفاده کرد. زمانی که در عروس در مراسم نامزدی خود از آرایش و میکاپ ساده و لایت استفاده کند برای مراسم عقد و عروسی خود فراغ بال بیشتری خواهد داشت و می‌تواند با استفاده از آرایش‌های مختلف متفاوت‌تر به نظر برسد.

  • تهیه کردن گیفت مهمانان

یکی از ایده‌های بسیار جذاب برای برگزاری جشن نامزدی در خانه گیفت مهمانان است. افراد می‌توانند در مراسم نامزدی خود از هدایای ساده و شیک برای مهمانان خود استفاده کنند تا مهمانان همواره لحظات این مراسم را در ذهن و حافظه خود نگهدارند. نیازی نیست که از هدایای گران‌قیمت استفاده شود و می‌توان از گیفت مهمانان ساده و ارزان قیمتی استفاده نمود.

  • نوشتن یادبود توسط مهمانان

یکی دیگر از ایده‌های جذاب و جالب در زمان برگزاری مراسم نامزدی نوشتن یادبود توسط مهمانان است. با توجه به آنکه تعداد مهمانان در این مراسم کم هستند نوشتن یادبود می‌تواند راحت‌تر باشد و زمان کمتری نیز نیاز خواهد داشت. برای این کار می‌توان از یک تابلوی کوچک، یک دفتر و… استفاده کرد و از مهمانان درخواست کرد که هرکدام جملاتی را به عنوان یادگاری بنویسند.

برگزاری جشن نامزدی در خانه می‌تواند جذابیت‌های خاص خود را داشته باشد و افراد می‌توانند برای این مراسم از ایده‌های مختلفی استفاده کنند تا لحظات زیباتری را خلق کنند. افراد می‌توانند در مورد لباس عروس، کیک نامزدی، انواع دیزاین و گل‌آرایی، گیفت مهمانان، اجرای موسیقی و … از ایده‌های مختلفی استفاده کنند و مراسم خودشان را خاص و ویژه‌تر برگزار نمایند.