یکی از اقلام زیبا و پر مفهوم در میان تدارکات عقد و ازدواج، آینه شمعدان سفره عقد است. نشستن عروس و داماد در جلوی آینه و گرفتن عکس با آن یکی از دوست داشتنی ترین قسمت های عقد و عروسی است.

در لیست خرید بله برون معمولا آینه و شمعدان وجود دارد، اما با توجه به وضعیت اقتصادی این روزها، و تورمی که روز به روز بالاتر می رود، زوج هایی که در آستانه ازدواج هستند مشکلات زیادی برای هزینه تدارکات عروسی دارند. بنابراین خیلی از زوج ها سعی می کنند هزینه را بیشتر صرف اقلامی کنند که وجود آنها برای مراسم عروسی و یا زندگی مشترک، لازم و ضروری است.

اما خیلی های دیگر نیز به هیچ وجه نمی توانند از اقلام غیر ضروری اما خوش یمن و زیبایی مثل آینه شمعدان بگذرند و اعتقاد دارند وجود این وسایل ضروری و واجب است. تهیه کردن یا نکردن این اقلام، تا حد زیادی بستگی به رای و نظر زوج و همچنین بودجه آنها دارد و در واقع چیزی است که زوج باید بر سر آن با هم مشورت کرده و به توافق برسند. اما در ادامه این نوشته قصد داریم بیشتر درباره آینه و شمعدان عروسی و جزئیات مربوط به آن حرف بزنیم. شاید خواندن این نوشته بتواند شما را برای تصمیم گیری بهتر یاری کند.

همچنین اگر در صدد انتخاب مکان برگزاری عروسی هستید می توانید برای آشنایی با باغ تالار در گرمدره از این لینک اقدام کنید.

معنای آینه و شمعدان و فلسفه خرید آن چیست؟

احتمالا خیلی ها از سرمنشا و مفهوم لوازم و وسایل ازدواج بی اطلاع هستند. استفاده از آینه شمعدان سال های سال است که در فرهنگ ایرانی جا افتاده و همگان بدون اینکه از ریشه و معنای آن سوالی کنند این رسم را به جای می آورند. اما شاید بد نباشد کمی درباره پیشینه این اقلام صحبت کنیم.

همانطور که گفتیم لوازم عروسی همگی مفهومی در پس خود دارند. ست حلقه و خنچه عقد و عسل و کله قند و غیره، همگی نماد هستند. آینه شمعدان نیز نمادهایی هستند که ریشه آنها به دین زرتشت و ایران باستان برمی گردد. آینه در فرهنگ ایرانیان همواره مظهر خلوص و صافی و زلالی است و شمع و نور شمع نمادی از روشنایی و حقیقت.

بنابراین وقتی این دو شیء را در بالای سفره عقد و در مقابل عروس و داماد قرار می دهند، در واقع می خواهند زندگی دو دلباخته سرشار از خلوص و پاکی و روشنایی شود و عشقشان همواره پاک و سوزان همچون شعله آتش باشد.

وقتی عروس و داماد تصویر چهره های خود را در آینه زلال روبرو می بینند دل هایشان خلوص و صفای آینه را پیدا می کند و دو شمع کنار آینه همچون سربازانی مشعل به دست، از پیوند خجسته آنان حفاظت می کنند و به آن نور و امید می بخشند.

نور و آتش همواره در آیین زرتشت و ایران باستان جایگاهی ویژه داشته اند. این را می توان در آتشکده های زرتشتی به خوبی مشاهده کرد. بنابراین از زمان زرتشت تا به حال، این رسم نمادین باقی مانده و مردمان ایران سینه به سینه آن را به هم منتقل کرده و به جای می آورند. آینه و شمعدان را روبروی زوج تازه به هم پیوسته قرار می دهند تا نور و خلوص و شادی و خیر و برکت را در زندگی آنان جاری کنند.

پیشنهاد مطالعه : همچنین می توانید برای آشنایی بیشتر با رسومات گوناگون ازدواج، مطلب خریدهای عروس برای داماد را مطالعه کنید.

آینه و شمعدان عروسی

انواع گوناگون آینه شمعدان

مثل همه چیزهای تزئینی و آیینی دیگر، آینه شمعدان هم انواع و جنس های گوناگونی دارند. اگر می خواهید هر طور شده این وسایل را برای عروسی خود داشته باشید، می توانید با در نظر گرفتن بودجه و بعد از آن سلیقه خود، برای خرید یکی از این انواع اقدام کنید. اگر از لحاظ بودجه محدودیت دارید لازم نیست که حتما گران ترین نوع را بخرید، شما می توانید با انتخاب آینه شمعدان ارزان هم این رسم زیبا را به جای آورید و هم در هزینه صرفه جویی کنید. در این قسمت شما را با انواع آینه شمعدان آشنا می کنیم.

  • آینه شمعدان نقره

آینه شمعدان نقره و آینه شمعدان طلا معمولا ارزش بالایی دارند و قیمتشان بر حسب وزن محاسبه می شود. اگر محدودیت مالی ندارید می توانید برای خرید این آینه و شمعدان ها اقدام کنید. از طرفی شما می توانید بعدا این آینه شمعدان ها را هدیه دهید یا بفروشید.

  • آینه شمعدان برنز

این آینه شمعدان ها معمولا رنگ طلایی تیره دراند و از مقاومت و طول عمر بالایی برخوردارند. قیمت آینه شمعدان برنز ارزان تر است و از وزن بالایی برخوردار است. اما بزرگ ترین مزیت آن همان دوام و استحکام بالاست.

  • آینه شمعدان چینی

آینه و شمعدان چینی از ظرافت و زیبایی و دلربایی زیادی برخوردار است اما نگهداری از آن بسیار سخت است و مراقبت زیادی می طلبد. این آینه شمعدان ها به خاطر ظرافت و نازکی خود ممکن است خیلی زود بشکنند یا ترک بردارند و لب پر شوند.

  • آینه شمعدان شیشه ای یا کریستالی

این آینه شمعدان ها از شفافیت و زیبایی برخوردارند اما خیلی زود می توانند بشکنند و آسیب ببینند. از طرفی آینه شمعدان کریستالی قیمت بالایی هم دارد. مگر اینکه آن را در جای امن و دور از دسترسی در منزل خود قرار دهید تا از ایمنی و سلامتش خیالتان راحت باشد. همچنین می توانید برای اطلاع از هزینه های گوناگون مربوط به عروسی، مطلب قیمت آرایش عروس را مطالعه کنید.

  • آینه شمعدان چوبی

آینه شمعدان های چوبی ظاهر مدرن و جذابی دارند. به خصوص اگر دکوراسیون خانه شما چوبی است می توانید آن را با رنگ چوب آینه و شمعدان ست کنید و هماهنگی زیبایی به وجود آورید. از طرفی جنس چوب از دوام و استحکام بیشتری برخوردار است.

نکاتی برای خرید آینه شمعدان

همانطور که گفتیم خرید یا عدم خرید این اقلام باید بر طبق توافقی دوطرفه انجام شود. اما در صورتی که تصمیم به خرید آینه شمعدان گرفتید بهتر است این نکات را در نظر داشته باشید:

  1. اگر منزل شما کوچک است بهتر است آینه شمعدان کوچک و جمع و جورتری را انتخاب کنید. خرید یک آینه شمعدان بزرگ فقط شما را در چیدمان دکوراسیون منزل به دردسر می اندازد.
  2. یکی از راه های خیلی موثر و زیبا برای استفاده از آینه این است که آن را به یکی از دیوارهای خانه بزنید. با این کار می توانید به ابعاد خانه خود عمق و وسعت بیشتری ببخشید و آنرا دلبازتر کنید.
  3. خیلی ها می پرسند آینه شمعدان با کنسول بخریم یا نه؟ اگر فضای خانه شما کوچک است، یا مبلمان شما بیشتر فضا را می گیرند، بهتر است از خرید کنسول صرف نظر کنید. در عوض یک آینه شمعدان رومیزی را انتخاب کنید.

در این نوشته سعی کردیم با صحبت درباره پیشینه و معنای آینه و شمعدان عروسی، انواع آینه شمعدان و نکات مهم برای تهیه آن، شما را در تصمیم گیری برای خرید یا عدم خرید این اقلام کمک کنیم. با در نظر گرفتن این توضیحات و توجه به سلیقه و خواست و همچنین بودجه خود می توانید در مورد این موضوع تصمیم بگیرید.